Jag är sugen på att installera diskmaskin i min nya lägenhet, men är osäker på hur svårt det är. På min blandare sitter några uttag som skulle kunna vara till just diskmaskin, men jag är inte säker. Bifogar bild. Sedan är jag osäker på hur man gör med frånflödet - kan man dra det genom blandaren på något sätt också för att få ned det till avloppet, eller ska man bara slänga slangen i vasken (låter som det kan se mindre stiligt ut)?
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, du har avstängningsventil och uttag för diskmaskin där. Utloppet brukar få gå ner i slasken och jag kan hålla med dig om att det inte är så stiligt. Alternativet du har är ju att ta hål i bänkskivan och leda avloppsslangen dolt till avloppsrören.
 
Tack för verifikationen och bra förklaring!

En undran bara. Under diskhon förstår jag inte riktigt vad som händer med det där diskmaskinsuttaget man ser på bilden. Min tanke är ju att det bör komma från samma vattenledningar som de som går till vanliga kranen. Vad som gör mig osäker är att det under hon ser ut som det går tre vattenrör upp till blandaren - två är inkopplade och en tredje går ned några decimeter och slutar sedan bara. Det kan inte finnas en risk att det där uttagen man ser på bilden går till det okopplade röret på undersidan? Då lär det ju inte bli något vatten till diskmaskinen... Känner någon igen konstruktionen jag beskriver och kan berätta om det är något jag måste göra?
 
Krilleman
Dom två rören som är inkopplade under diskbänken är självklart kall & varmvatten in i blandaren. Den tredje ledningen som ska ha ett lock, (precis som den anslutningen bakom blandaren) och på denna ledningen kan man koppla in en "vanlig" diskmaskin. Den svarta ventilen framtill på blandaren öppnar och stänger vattnet till dina två diskmaskinsanslutningar samtidigt!

Din blandare är alltså förberedd för att koppla in en diskmaskin både ovan och under diskbänken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.