Hej!

Jag kommer inte kunna ha en vanlig diskmaskin då el inte var dragen så jag tänkte ha en bänkdiskmaskin fast i skåpet. Jag antar(hoppas) bänkdiskmaskiner nöjer sig med ett vanligt vägguttag? Stämmer det?
Så här ser det ut!
Tomt skåp under diskbänk med synliga avloppsrör och vattenanslutningar, förberett för bänkdiskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1. Avloppet för diskmaskinen går från botten av diskmaskinen(antar jag) så kommer det bli något problem i detta fall om avloppet den är kopplad till är ovanför i höjd? Slangen hade jag tänkt dra ner genom hålet där och upp mot avloppsröret. 1.b. Kommer det vara möjligt?

2. Generellt, har bänkdiskmaskiner någon minsta avstånd från vägg/sidor de ska stå?

3. Om ni kollar i skåpet till vänster så ser ni ett par skenor i botten. I bruksanvisningen så visade de hur man kunde skruva upp dem och ställa micro eller vanlig ugn på dem, tror ni det skulle gå bra med bänkdiskmaskin också? tänkte även ha sånt där spillskydd. Skåpet är FAKTUM från Ikea.

Tack på förhand för all hjälp!
 
  • Gilla
Andreas Br
  • Laddar…
Alla diskmaskiner nöjer sig med ett vanligt uttag. Men bänkdiskmaskin är inget bra val då dom flesta inte har någon avloppspump. Funkar alltså inte med slangen uppåt.
 
Om du tar bort hela skåpet får du kanske plats med en vanlig diskmaskin. Elen är samma oavsett bänk eller vanlig maskin, så det måste ju ändå lösas.
 
Det finns bänkmasdkiner som pumpar ut vattnet.

Men som flera sagt, det finns ingen anledning att inte ha en vanlig diskmaskin i det utrymmet.
 
Ta bort skåpet och lägg dit en vanlig diskmaskin. Det finns smalare såna också ifall en fullstor inte får plats.
 
Ah men va fan!

Tack för alla svar!
Hade en nisse från fastighetsförvaltaren här och tittade för att kolla om de kunde installera en riktig diskmaskin, men de skulle behöva dra el först. De tipsade om någon firma som skulle ha 4k för att dra elen. Skulle kanske gå att få billigare men jag tänkte att jag inte pallade.
Trodde det skulle vara något speciellt uttag.. Tänkte annars att det spelade roll att har diskmaskinen på en egen strömbrytare/säkring?

Ska säga att det är en hyresrätt, om det skulle spela någon roll.
Så här ser det ut ovanför. Borra några hål i diskbänken är inte riktigt aktuellt, men tror ni det skulle gå fint att dra sladden ovanför diskmaskinen, längs med diskbänken på vänster sida, invid spisen och sen upp i uttaget?

Kök med tom diskmaskinsplats, diskbänk, vägguttag och hyllor, fråga om installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det inte hade varit en hyresrätt hade jag öppnat eldosan, borrat en hål nedåt, sågat upp ett hål med hålsåg i väggen under diskbänken och fiskat igenom en kabel. Sedan en ROT-dosa i hålet eller ett utanpåliggande uttag.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.