Köket monteras snart, men bänkbelysning lyser :D med sin frånvaro. Har fortfarande inte bestämt mig för om det ska bli lysrör eller spottar. Vad ser ni som fördelar och nackdelar med dem?
 

Elektrikern som ska fixa elen i vårt kök rekommenderade att ha både och.
Lysrör när man ska laga mat för att få bra arbets ljus och spottar för mys effekten :)

Tyckte själv att det först lät som lite over kill, men när jag fundarat ett tag på det så ja, kanske !

Kommer iallafall först att montera spottar och komplettera med lysrör om det behövs.
 
Jag tog bara spottar varje är på 20w det räcker bra för mig över bänken. Vill jag ha riktigt bra ljus så tänder jag taklampan. ljusrampslisten e inte uppe på bilden.
 
  • IMG_0388.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej men... jag förväntade mig ju ett svar som; det SKA vara så. Det här hjälpte ju föga. Hur som helst så är det 180 cm + 40 cm som ska ljussättas, sen vet jag inte hur man gör vid hörnskåpet, om man även sätter där under. Då skulle jag behöva 210 cm + 30 cm + 30 cm + 40 cm.
 
Jag gillar lysrör bäst, satte upp 3meter ljusrör (4 lysvik (ikea)) bakom mina skåp, så här:
PICT0674.JPG
 
Lysrör under skåpen (bättre arbetsbelysning) och spottar i taket (snyggare).
 
Jag har också valt lysrör under skåpen. Lysrör ger mer effekt för pengarna och starkare ljus (än de normala 12v 20w-spottarna). Dessutom är de lite enklare att montera eftersom du slipper gömma en transformator.

 
Jag hade tänkt köra med halogenspottar, men efter det här inlägget blev jag osäker. Å andra sidan så kostar lysrörsarmaturer bara ett par hundra på t.ex. Clas Ohslon så man kanske ska köra med båda...
 
Det lutar väl åt att det blir lysrör ändå. Frågan är bara hur mycket av underskåpen jag ska fylla med lysrör och vad som ska vara tomt. Kan man sätta runt hela köket, alltså är det vanligt att göra så? Skulle ju bli 60+80+40+30+hörnskåp+30 och sen en 40 bredvid hörnskåpet.
 
Vi ska inom en snar framtid slita ut våra lysrörsarmaturer och ersätta med ett par stilrena spottar istället.

..så jag röstar för halogenspots.
 
ThomasLindgren skrev:
Det lutar väl åt att det blir lysrör ändå. Frågan är bara hur mycket av underskåpen jag ska fylla med lysrör och vad som ska vara tomt. Kan man sätta runt hela köket, alltså är det vanligt att göra så? Skulle ju bli 60+80+40+30+hörnskåp+30 och sen en 40 bredvid hörnskåpet.
Du behöver väl inte följa så slaviskt alla svängar och mått som skåpen har. Kör runt i en strek med rätt vinkel i hörnan. Du får en bra arbets belysning utan några skuggor. En spot är ju som namnet säger - en spot av ljus och vid glest placering blir ju arbetsytan skuggsfläckigt .... det slipper man om man har lysrör :)
gaia
 
gaia skrev:
Du behöver väl inte följa så slaviskt alla svängar och mått som skåpen har. Kör runt i en strek med rätt vinkel i hörnan. Du får en bra arbets belysning utan några skuggor. En spot är ju som namnet säger - en spot av ljus och vid glest placering blir ju arbetsytan skuggsfläckigt .... det slipper man om man har lysrör :)
gaia
Nej nej, jag menar inte att jag skulle köra med samma längd som skåpen, mer frågan om man skulle fylla överallt. Alltså alla 210 cm + hörnskåp + 30-skåpet bredvid och 40-skåpet som hänger bredvid högskåpet.
 
ThomasLindgren skrev:
[quote author=gaia link=1139580442/0#10 date=1139944017]
Nej nej, jag menar inte att jag skulle köra med samma längd som skåpen, mer frågan om man skulle fylla överallt. Alltså alla 210 cm + hörnskåp + 30-skåpet bredvid och 40-skåpet som hänger bredvid högskåpet.
Jag skulle nog fylla överallt. ( har det nu mer sparsamt upphängt och täckt med list). En bekant fyllde hela skopslängden och är nöjd med detta. Bra ljus, ej dyrt, och många eluttag följde ju med på köpet :). Han är en praktisk människa så jag litar på hans lösning :) . Jag skulle vilja ha dom under alla skåp just på grund av att det finns eluttagen med.
gaia
 
Jag kör med IKEA's Lysvik serie, smidigt med bra ljus samt skönt att kunna trycka in uttag mellan lysrörsarmaturerna.
 
Jag själv kommer att ha spottar i taket och lysrör under skåpen just med tanke på belysningen. Den är ju mycket bättre än med spottar (ifall du inte har jättemånga vilket blir mycket mek att installera ;)).


JoniS: vad är det för kakel du har på väggarna. Det var riktigt snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.