Behöver bygga en bänk med förvaring till vår glasveranda. Bänkens längd är ca 190 cm och sitthöjden 45 cm (?normal höjd) Front och sidor kläs med pärlspont.

Vilket sittdjup vore lämpligt om man tänker sig att bänken ska fungera till sköna fikapauser? Vill få plats med lite kuddar som man kan vila ryggen mot. Funkar 60 cm?

Vilket material är lämpligast till locket? MDF, spånskiva, playwood mm?

Locket blir rätt stort och med det är risken att det även blir tungt, är det kanske bäst att dela upp det i 2 delar á 95 cm eller kanske tom 3 delar á 63 cm?
 
Om du vill ha små luckor, bygg bänken först, ta sedan ut luckor t ex 30x40 cm, runda av rejält i hörnen och såga ur med sticksåg. Fäst tunn läkt under skivan, så kan du lägga de lösa locken på läkten. Denna konstruktion är vanlig i båtar.
mvh
greenbay
 
Hej!

Jag tänker bygga en bänk av några av IKEA's lägsta överskåp. Om man sätter en stor lådinsats i dem istället för gångjärn, så får man liksom en kökssoffa med lådor som går att dra ut. Skåpen är 60 x 60 och 35 cm höga.

/pinebar



 
Tål överskåp i de måtten ngn last ovanpå?
mvh
greenbay
 
  • Gilla
hakan.stridh
  • Laddar…
Ja, det förutsätter jag. De är byggda av samma skivor som alla andra skåp, t.ex bänkunderskåpen. Så det är jag inte alls orolig för.

Men i bänkbygget ingår ändå antagligen någon form av reglar under dem och naturligtvis fötter eller en sockel. Sedan tänkte jag använda en vanlig bänkskiva i trä som sittyta. Och sist en dyna och många kuddar.

/pinebar
 
pinebar skrev:
Hej!

Jag tänker bygga en bänk av några av IKEA's lägsta överskåp. Om man sätter en stor lådinsats i dem istället för gångjärn, så får man liksom en kökssoffa med lådor som går att dra ut. Skåpen är 60 x 60 och 35 cm höga.

/pinebar
Vi var också inne på den lösningen ett tag efter att sett konstruktionen på IKEA men valde bort det då vi behöver kunna förvara saker som tar lite större plats och då är köksskåpen för små.

Under dagen har vi snickrat ihop en stomme och klätt den med pärlspont. Nu återstår bara luckorna och lite slutfinish  :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.