Hej,

Jag ska bygga en bänk där min initiala tanke är att använda mdf. Hela bänken ska sträckas över ett väggparti på 4m.

Det jag funderar över är hur jag kan dölja skarven/fogen som tillkommer mellan de två mdf-skivorna jag tänkt använda. Gäller det att hyvla, spackla och slipa? Eller hur har ni andra gjort?

Har hört mig för hos en lokal bygghandel och han kunde endast beställa mdf-skivor som var 360cm. Vilket alltså inte räcker för mig.


Ha en trevlig kväll!
 
Svårt att få till. Du kan spackla, slipa och måla och få till en perfekt yta till en början men troligtvis kommer bänken att utsättas för belastningar och rörelser som får skarven att synas förr eller senare.

Du skriver ingenting om vad för slags benlösning du tänker dig eller hur bänken ska se ut i stort så det är svårt att ge konkreta råd.

Spontant skulle jag själv valt att inte försöka dölja skarven utan placerat den så att det ser logiskt ut; lämpligtvis mitt på bänken. Kanske t o m valt att dela upp bänken med fler skarvar eller spår som "imiterar" skarven och jobbat med det som dekoration av bänken. Kanske i form av en tydlig fingerskarv...
Annars kan ju en fyra meter lång dyna dölja skarven. ;)

Vi får se vad andra rekommenderar.
//Ronnie
 
Det finns längre mdf att få tag i, frågan är ju om det är ekonomiskt försvarbart för att slippa skarven…
 
E Emilgustavsson skrev:
Hej,

Jag ska bygga en bänk där min initiala tanke är att använda mdf. Hela bänken ska sträckas över ett väggparti på 4m.

Det jag funderar över är hur jag kan dölja skarven/fogen som tillkommer mellan de två mdf-skivorna jag tänkt använda. Gäller det att hyvla, spackla och slipa? Eller hur har ni andra gjort?

Har hört mig för hos en lokal bygghandel och han kunde endast beställa mdf-skivor som var 360cm. Vilket alltså inte räcker för mig.


Ha en trevlig kväll!
Var ska bänk sitta och användas till ?
 
E Emilgustavsson skrev:
Hej,

Jag ska bygga en bänk där min initiala tanke är att använda mdf. Hela bänken ska sträckas över ett väggparti på 4m.

Det jag funderar över är hur jag kan dölja skarven/fogen som tillkommer mellan de två mdf-skivorna jag tänkt använda. Gäller det att hyvla, spackla och slipa? Eller hur har ni andra gjort?

Har hört mig för hos en lokal bygghandel och han kunde endast beställa mdf-skivor som var 360cm. Vilket alltså inte räcker för mig.


Ha en trevlig kväll!
Gör en fals på halva mdf:ens tjocklek (eller mer men då får du shimsa emellan) och limma. Se till att få grönjävligt med sammanklämning av skivorna och använd mycket lim. Maska så det lim som kläms ut inte fastnar på bänken.
Tips kan vara att skaffa ett par småbitar att prova på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.