Hej! Mitt namn är Martin och jag är ny här till att börja med! :cool:

Jag håller på och renoverar min 1:a på 31 kvadrat i Örnsberg(Stockholm) inför försäljning.
Är i stort färdig med själva lägenhetsdelen och har nu kommit till köket där allt är utrivet och nytt nu ska in.

Min stora önskan är att det ska bli så svart som möjligt då jag anser det vara väldigt snyggt.
Men många jag pratar med verkar tycka att det kan bli lite "för mkt av det goda/ för mörkt" och inte så särskillt neutralt som det enl dom bör vara inför försäljning.

Min tankegång är följande: Svarta granitskivor på golvet, svarta tapeter med blommotiv, svartlackade luckor, svart granitbänkskiva, svart kylskåp, svart mosaik, eventuellt svart diskmaskin(om en 60cm bred får plats, litet kök) annars rostfri, rostfri spis(svårt att hitta svart gasspis som dessutom är 45 bred) och svart eller vitt tak...

Köket är så stort som 175X175, skiss nedan :p

I övrigt ska radiatorn bort och bli ersatt av elvärmegolv.

Så vad tycker ni om det hela?
 
  • kök A.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jadu, jag är nog beredd att hålla med dom som tvivlar, skall du renovera för att sälja skall det väl vara så neutralt som möjligt. Jag menar det spelar väl ingen roll om det är nytt om man inte tycker det är snyggt.

Och ett svart kök......njaaaaa....
 
Ett så mörkt kök blir jättesvårt att sälja. OK om du gillar svart, och renoverar så för dig själv. Om du däremot skall sälja inom kort så skulle jag försöka med ett mer neutralt kök. Jag kanske till och med skulle smäcka in ett IKEA-kök där. Köket är litet, det är ingen barnfamilj som kommer att bo där, och jag skulle gissa att det inte är alltför avancerade maträtter som lagas där, eller att allt för mycket köksgeråd kommer att hysas in där heller.
 
Hemmakatten
Jag tycker du ska köra på det svarta.Det blir superläckert, exklusivt och "outstanding". Själv är jag sedan barnsben stockholmsbo (nåväl f.d. sen tre år tillbaka), och kan nog betyga att det krävs "det lilla extra" när man säljer en lägenhet idag. Priserna har börjat stagnera och varje lägenhet som säljs bör vara fräsch. Ett svart kök är helt rätt i Stockholm idag, framförallt eftersom det är en etta du säljer och det lär vara unga människor som köper.

Dock, jag skulle byta plats på diskho och diskmaskin. Det blir då en bättre arbetsyta mellan spis och diskho.

Kör hårt! Jag tror att det är ett vinnande koncept!
 
:D Dottern köpte lägenhet i centrala Malmö för ca 10 år sedan. Det var andra priser i Malmö då ... hon gav 45.000 för sin tvåa (ja, hon fick bra mycket mer för den när den såldes förra året ;)). Hennes kompis blev tänd på idén och köpte en lägenhet i huset bredvid - för 9.000! Varför? Jo, säljaren var en arkitektstudent som målat hela lägenheten svart. Urkul och fräckt. Javisst! Men dotterns kompis var enda spekulanten och lägenheten hade stått tom ett halvår (med månadsavgifter för säljaren). Lägenheten målades om i helvitt och det var ett sjutusan till jobb att slipa ner all målning, tapetsera om etc etc. Den såldes ett par år senare - med mycket god avans även den ;).

Skriver yonna med svart badrum & svart bastu och som starkt funderar på att byta ut badrummets tvättmaskin & torktumlare till svarta dito :p
 
Jag är tudelad, svart kan vara "rätt".... men vitt är ett säkrare kort. Däremot så förstår jag inte var du ska ha plats med bänkskåp med förvaring. Jag har ett 210cm brett kök som ska byggas... har lagt ned tanken på diskmaskin för att det tar för stort utrymme och att det inte kommer generera pengar vid en försäljning. Folk som köper en liten etta räknar med att diska förhand, men de räknar inte med att inte ha några lådor eller utrymme för bestick mm.

(om diskmaskin, ta en 45cm inbyggnads och satsa på fullsize inbyggnadugn med fullsize gashäll)

Om du kan tänka dig vitt, så kan du skita i granitskivan... för den kommer inte ge några mer stålars än en mörkbetsad träskiva. Om lyan är på nedre botten, så är det jäkligt skönt med värmegolv.. .men det fattar ändå inte förstagångsköparna... som den kostnaden kan du strunta i oxå...
 
hus-på-landet skrev:
Jadu, jag är nog beredd att hålla med dom som tvivlar, skall du renovera för att sälja skall det väl vara så neutralt som möjligt.
Neutralt är bra! Ju med speciellt något är desto fler spekulanter drar sig ur, eller drar ner priset så att de kan byta ut sådant de inte gillar.
Det bästa är väl att höra med en mäklare vad som säljer bäst.

Blanka luckor har en tendens att vara lättskadade. Det är ju inte så bra att det ser slitet ut inför visningen.
 
Blir inte svart svårt att hålla svart, då minsta dammkorn syns och kräver att man har ett stort intresse för att städa...? När vi köpte vår kåk måste förre ägaren ha varit synnerligen framåttänkande (om det nu är inne med svart) då badrummet, som var gjort 1959 var kaklat i svart - och sedan som ett pikant inslag lime-gröna fogar... Och det såg alltid grådaskigt ut hur man än svabbade. Ljusinsläppets placering visade sig också vara till det svartas nackdel, då dagsljuset kom in från sidan och gav dammkornen en extra glöd... Huset i övrigt var dock ok, så en av de första grejor vi gjorde var att riva ut hela inredningen och ersätta med ljus och ljusa nyanser. Men som någon citerade saken; smaken är som baken, - olik... :)
 
Skall du sälja med allt det svarta, så tänk på att även om det finns folk som kommer att tycka att det är urläcket osv så är det ju ganska liten grupp. Vill du sälja till bra pris så vill du också ha så mpnga spekulanter som möjligt, alltså det skall passsa många som är villiga att betala.
Du kanske kan ha alla underskåp i vallnöt och överskåp i svart (eller tvärtom)? Helt svart blir (tror jag) för mycket av det goda.
 
En spekulant ställer sig två frågor.

1. Är köket renoverat?

2. Vill jag ha ett svart kök?

Det är ett enkelt förhållande mellan utbud och efterfrågan.

Slutsats: GLÖM det svarta köket!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.