Jag har en lada kring vilken marken höjts under årens lopp. Nu planerar jag att gräva ut runt ladan, sänka marknivån och grusa. I samband med detta tänkte jag passa på att dränera. När det regnar mycket har jag nämligen en liten bäck som rinner in ladan och sen ner under golvplankorna. Den första fjärdedelen av ladan har jordgolv och resten ett plankgolv.

Hur gör jag detta på bästa sätt? Jag har läst en del om dränering runt husgrunder, men förutsättningarna är ju inte desamma i detta fall.

Hur nära ladan och hur djupt ska jag lägga dräneringen? Behövs markduk runt rören? Jag planerar att leda vattnet till ett dike cirka 15 m från ladan. Behövs någon form av brunn. Spolbrunn? Dräneringsbrunn?

Takavvattning saknas, men planen är att byta tak på ladan inom en snar framtid och då montera lämplig takavvattning så jag tänker mig att dräneringen ska vara förberedd för påkoppling av stuprör.

/F
 
Nu är jag nog ute på djupt vatten ( :) ), men att dränera innanför grundmuren skall nog göras likadant som när man dränerar utanför den.

Men angående takavvattningen: Du skall dra den i separata rör till diket, inte skicka ner mer vatten i dräneringsledningarna. I dräneringsrören vill du ju ha så torrt som möjligt.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Ja där ser man vad lite koll jag hade. Separata rör för takavvattningen alltså. Gäller detta alla tänkbara situationener?

När det gäller grund så saknar ladan en sådan. Det kanske inte framgick av mitt första inlägg, men hela ladan är en stolpverkskonstruktion och den enda grund som finns är ett antal mer eller mindre sneda stenar som stolparna står på. Så det är inte aktuellt med någon dränering på insidan. Jag vill i huvudsak få bort vattnet framför ladan för att slippa en leråker och bäcken genom ladan. Och för att förhoppningsvis slippa att grundstenarna tjälskjuter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.