Vi funderar på att köpa en badtunna.Det blir en i trä eftersom det känns för dyrt med en i plast,har lite funderingar om hur man ska hålla den ren.Bäst för oss skulle vara om man inte behövde byta vatten så ofta eftersom vi har dyrt komunalvatten och svårt att fylla och tömma.Funderar därför på att köpa till cirkultaionspump och reningsfilter(var kan man köpa det till ett bra pris?)Har hört om man har sandfilter så räcker det att byta vatten några ggr/år.
Vi bor i Norrland och idag är det -23 ,räcker det med en cirkulationspump för att det inte vattnetn ska frysa?

Ni som har erfarenhet,ge mig några tips! Tacksam för svar /Terese
 
Hej!

Köp inte en tunna i trä om du vill ha kvar vattnet en längre tid, det blir bara en grön gegga av tunnan!
Har man sandfilter och en plasttunna så kan man ha samma vatten i flera månader utan problem det har jag.
Jag har själv goda erfarenheter av pollytunnan (en tunna i polyetenplast som har funnits i över 5 år nu) , den med sandfilterpump, rostfri kamin inbyggd och klar kostar minder än 20.000:-
Det viktigaste valet vad gäller badtunna är att man köper en tunna i ett funktionellt material dvs rostfritt, glasfiber eller polyetenplast.
Aluminium och trä har jag dåliga erfarenheter av även om dom är fina första året!

Om det är 23 minus en längre tid så kommer tunnan att frysa om den inte är isolerad! Med isolerad tunna och pump som står på så klarar man en svensk vinter utan problem!
 
kommer inte ihåg vem/vilka som säljer, men finns badtunnor i trä med plast tunna som du sätter i... om du nu vill ha i trä..

så håller med- köp plast tunna, finns många att välja bland..
 
Hur kan det bli "grön gegga" om man har sandfilter?fångar inte den upp all smuts,alger ,bakterier?
 
Peter99999 skrev:
Hej!

Köp inte en tunna i trä om du vill ha kvar vattnet en längre tid, det blir bara en grön gegga av tunnan!
Har man sandfilter och en plasttunna så kan man ha samma vatten i flera månader utan problem det har jag.
Jag har själv goda erfarenheter av pollytunnan (en tunna i polyetenplast som har funnits i över 5 år nu) , den med sandfilterpump, rostfri kamin inbyggd och klar kostar minder än 20.000:-
Det viktigaste valet vad gäller badtunna är att man köper en tunna i ett funktionellt material dvs rostfritt, glasfiber eller polyetenplast.
Aluminium och trä har jag dåliga erfarenheter av även om dom är fina första året!

Om det är 23 minus en längre tid så kommer tunnan att frysa om den inte är isolerad! Med isolerad tunna och pump som står på så klarar man en svensk vinter utan problem!

Hej!
Är din badtunna träbeklädd utanpå?? jag är på jakt efter en badtunna till ett bra pris (ca 20 000: -) men vill ha en träbeklädd. Vad är det för märke på din tunna?
Mvh Anna H
 
Hej vi har en Polytunna och den klär man i frigolit sen trä den är kanon, håller sig ren iom sandfiltret och sen är värmaren utanför så man kan sitta 8 ledigt i den.

MVH Nea
 
Jag har en Pollytunna sedan dryga 5 år
Ja man skruvar fast panel runt tunnan, vill man så kan man isolera med tex glasfiberull innan!
 
terese skrev:
Hur kan det bli "grön gegga" om man har sandfilter?fångar inte den upp all smuts,alger ,bakterier?
Nej det finns inget sandfilter i världen som tar död på alger och bakterier!
Därför är det viktigt att inte ha en tunna med flera miljoner så smutshål (läs trätunna).
Man ska ha en yta som är lätt att göra ren som saknar smutsfickor och porer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.