det är så att jag tänkte ha en bad tunna med vatten året runt men då är det ju ett litet problem för här uppe i norr så kan det ju bli ganska kallt på vintern så jag undrar om det skulle gå att sätta någon slags cirkulations pump i bad tunnan så det aldrig fryser för vatten som cirkulerar borde ju inte frysa för jag har egen brunn så jag kan tyvär inte hålla på att fylla hela tiden och el blir så dyrt att alltid ha på :blushing:är det någon som har några förslag på vad man skulle kunna använda för att få cirkulation i tunnan ??
 
Redigerat:
Det räcker nog inte med cirkulation i en badtunna. Det fungerar i en sjö för att hålla isfritt runt en båt, men sjön innehåller mer vatten än tunnan. Jag hade tillräcklig misstro mot att det skulle bli riktig vinter för att lämna tunnan med vatten i. Det fick jag äta upp i januari när den skulle användas. Det var drygt 20 cm is ovanifrån, underifrån, från sidorna och runt hela kaminen. Det hade varit minusgrader i ungefär en månad, och platsen är Nykvarn. Du har nog kallare vintrar än jag. Jag tror att du behöver ett lock över tunnan. Dessutom kanske hela tunnan bör vara något isolerad. Man kanske inte skall använda den för sällan heller.

Erik
 
En sjö bottenfryser inte. Det är varmare vatten på botten. Genom att virvla upp detta kan man förhindra att det fryser. I badtunnan kommer allt vatten att kylas till 0 grader, och sedan börjar det frysa vare sig du rör om eller inte. Locket på, isolera med snö och en eld i veckan låter som ett bra sätt att hålla isen borta. Att cirkulera vattnet tillför ingenting.

Erik
 
Det finns pumpar som påstås kunna hålla trädgårdsdammar isfria på vintern. Skulle väl fungera samma i badbalja...
 
Nu är detta en gammal tråd, men det finns en väsentlig skillnad mellan en damm och en badtunna. Dammen är nedsänkt i marken. Genom att vispa runt vattnet så värmer man det med jordvärme. Då tunnan är upphöjd över marken tillför man ingen värme förutom spillvärmen från pumpen. Att vispa runt vattnet i en tunna som står över marken är lika effektivt som att värma det med en elpatron som har samma effekt som pumpen. Det kan alltså mycket väl fungera att hålla tunnan isfri med en tillräckligt stor pump, men det blir inte billigare än att värma med en elpatron.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.