Vad är bäst att använda för att hålla vattnet "rent" ?
Klor eller nåt annat . Jag använder kran vatten och har cirkulation med filter :
 
klor sånnafall skulle jag tro iallfall, dock så är klor & koppar ingen bra kombination om det nu finns koppar i systemet...
Annars brukar man ju tömma tunnan efter varje bad så har iallfall jag fattat det...
 
Det borde väll gå att använda ett par gånger om man klorar och håller ph n bra eller? nån som som provat?
 
Jag använder klortabletter. Det fungerar bra, särskilt med cirkulation. Men precis som Per-Erik säger, klor i kopparsystem är ingen bra kombination.
 
Tur jag inte har nå koppar då!
 
Finns speciellt klorfritt till badtunnor. Man skall inte använda samma som till poler. Även kaminerna kan ta stryk. Speciellt som jag som har aluminiumkamin.

Vanligt syrafast tycker inte heller speciellt om klor och badtemperaturer. Kan man ibland se i badanlägningar där de snålat och inte använd duplexkvalite på rostfritt. Där rostar även syrafast upp.

Själv så byter jag ut vattnet mellan varje gång om det inte är så att man badar två dagar i rad.
 
Kör klor! Inga problem med rostfritt!
 
Finns spabadskemikalier baserat på aktivt syre (ozon) som används i kombination med algmedel. Det är det som rekommenderad. Finns från både folkpool och nitor. Lukta inte, inga röda ögon. Milt och bra. Jag har kört det i flera år i min vedeldade trätunna. Jag har ett något överdimensionerat reningsverk med sandfilter och byter vatten en gång om året. Och fyller på vid behov såklart, läcker alltid lite. Dunstar, skvätts ur, backspolning av filter tömmer mycket vatten.
 
Nej tror inte det. Men i mitt fall i alla fall räcker det gott med en behandling i veckan. Oftast mer sällan. Oklart med avdunstning. Försumbart med tanken på att jag har lock på och det alttid läcker en liten mängd. Läckaget varierar med årstid tror jag torr vår mer fuktig sensommar/höst mindre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.