Osäker på om detta är rätt forumdel men vi provar.

Min mamma har en s.k. badstuga på västkusten. Pga sjukdom kommer denna sannolikt att säljas under detta år och det är jag som kommer hålla i trådarna gällande detta i så fall. (Jag har även övervägt att ta över den själv, men är ganska måttligt intresserad av den typen av stuga.) Några saker blir jag inte riktigt klok på och undrar därför om någon kan upplysa mig. Som ni förstår av frågorna har jag ingen erfarenhet av bostadsförsäljning.

Stugan står på ofri grund med arrendekontrakt genom en stugägarförening. Det finns alltså ingen lagfart och i mammas deklaration finns ingen som helst notering om stugan. Vad jag förstår kan man ändå ha fastighetsavgift/taxeringsvärde på byggnader på ofri grund men det verkar alltså inte finnas.

Är stugföreningens medlemsregister det enda "ägarbeviset" som finns för dessa stugor, och det enda som behöver ändras vid en överlåtelse/försäljning?

Vad gäller angående vinst och beskattning vid försäljningen? Mina föräldrar har ägt stugan i ca 30 år och värdet har såklart ökat kraftigt under den tiden. Jag tolkar det som att vinsten ska beskattas som om det vore en fastighet trots att den står på ofri grund. (https://lawline.se/answers/beskattning-for-vinst-pa-hus-pa-ofri-grund) Hur tar man reda på vad stugan köptes för, för 30 år sedan? Jag kommer aldrig kunna hitta ett så gammalt köpekontrakt. Och hur räknar man ut förbättringsutgifterna? Den har renoverats och byggts om flera gånger under åren.

Tar man hänsyn till inflation vid beräkning av vinsten? Även om jag skulle hitta köpekontraktet så gissar jag att inköpspriset är försumbart i förhållande till nuvarande värde, och det betyder ju då att i princip hela försäljningsbeloppet (minus förbättringsutgifterna) ska beskattas som vinst.

Finns det några nackdelar (skattemässigt eller på annat vis) med att först överlåta stugan till mig (som gåva/förskott på arv) och att jag sedan säljer den?

Frågorna om inflation och förbättringsutgifter gäller även mammas bostadshus som också ska säljas så småningom och som köptes av min pappa på 70-talet.

Tack på förhand!
 
Marojo Marojo skrev:
Osäker på om detta är rätt forumdel men vi provar.

Min mamma har en s.k. badstuga på västkusten. Pga sjukdom kommer denna sannolikt att säljas under detta år och det är jag som kommer hålla i trådarna gällande detta i så fall. (Jag har även övervägt att ta över den själv, men är ganska måttligt intresserad av den typen av stuga.) Några saker blir jag inte riktigt klok på och undrar därför om någon kan upplysa mig. Som ni förstår av frågorna har jag ingen erfarenhet av bostadsförsäljning.

Stugan står på ofri grund med arrendekontrakt genom en stugägarförening. Det finns alltså ingen lagfart och i mammas deklaration finns ingen som helst notering om stugan. Vad jag förstår kan man ändå ha fastighetsavgift/taxeringsvärde på byggnader på ofri grund men det verkar alltså inte finnas.

Är stugföreningens medlemsregister det enda "ägarbeviset" som finns för dessa stugor, och det enda som behöver ändras vid en överlåtelse/försäljning?

Vad gäller angående vinst och beskattning vid försäljningen? Mina föräldrar har ägt stugan i ca 30 år och värdet har såklart ökat kraftigt under den tiden. Jag tolkar det som att vinsten ska beskattas som om det vore en fastighet trots att den står på ofri grund. ([länk]) Hur tar man reda på vad stugan köptes för, för 30 år sedan? Jag kommer aldrig kunna hitta ett så gammalt köpekontrakt. Och hur räknar man ut förbättringsutgifterna? Den har renoverats och byggts om flera gånger under åren.

Tar man hänsyn till inflation vid beräkning av vinsten? Även om jag skulle hitta köpekontraktet så gissar jag att inköpspriset är försumbart i förhållande till nuvarande värde, och det betyder ju då att i princip hela försäljningsbeloppet (minus förbättringsutgifterna) ska beskattas som vinst.

Finns det några nackdelar (skattemässigt eller på annat vis) med att först överlåta stugan till mig (som gåva/förskott på arv) och att jag sedan säljer den?

Frågorna om inflation och förbättringsutgifter gäller även mammas bostadshus som också ska säljas så småningom och som köptes av min pappa på 70-talet.

Tack på förhand!
Frågan om förbättringsutgifter hittade jag svaret på själv. Eftersom renoveringar äldre än 5 år från försäljningsdatumet inte räknas är det inte aktuellt.
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
BirgitS
Marojo Marojo skrev:
Tar man hänsyn till inflation vid beräkning av vinsten?
Nej

Marojo Marojo skrev:
Frågan om förbättringsutgifter hittade jag svaret på själv. Eftersom renoveringar äldre än 5 år från försäljningsdatumet inte räknas är det inte aktuellt.
Det gäller renoveringar men om några av utgifterna hör ihop med förbättringar t.ex. större yta eller klinker i stället för plankgolv så är det ju avdragsgillt utan 5-årsgräns.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej


Det gäller renoveringar men om några av utgifterna hör ihop med förbättringar t.ex. större yta eller klinker i stället för plankgolv så är det ju avdragsgillt utan 5-årsgräns.
Aha. Boytan har ökats någon gång (altanen har byggts in). Så det borde gå att göra avdrag för. Brukar mäklaren kunna hjälpa till med såna beräkningar?
 
BirgitS
Marojo Marojo skrev:
Brukar mäklaren kunna hjälpa till med såna beräkningar?
Jag har i alla fall fått erbjudande från mäklare att hjälpa till (mot ersättning förstås) men tackat nej.
 
Marojo Marojo skrev:
Hur tar man reda på vad stugan köptes för, för 30 år sedan?
Det är möjligt att den uppgiften finns i stugägarföreningens register.

Vad gäller förbättringsåtgärder, så kan man ta upp dem som avdrag även om kvitton saknas. Man kan då uppskatat hur mycket det borde ha kostat det år arbetet gjordes. (kolla med en snickare om ungeförlig kostnad för en sådan sak idag, räkna baklänges med någon byggindextabell). Om kvitton saknas så är det viktigt att det framgår av deklarationen, skriver du det, och skattemyndigheten inte tror dig, så stryks bara avdraget. Har du inte skrivit något, och myndigheten väljer att begära in dina kvitton, så kan det bli ett skattetillägg (straffskatt) på 40%. Försöker man få avdrag för något som inte gjorts överhuvudtaget, så hjälper det inte att skriva att kvitton saknas, då kan det bli åtal.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Marojo Marojo skrev:
Är stugföreningens medlemsregister det enda "ägarbeviset" som finns för dessa stugor, och det enda som behöver ändras vid en överlåtelse/försäljning?
Kolla med föreningen, de bör ha koll på vad som gäller. Kan också vara läge att studera föreningens stadgar. Där kan finnas regler som begränsar rätten att sälja, ex. hembudsklausuler.
 
  • Gilla
jonaskaas
  • Laddar…
Bästa skulle vara att stycka av den som en egen fastighet betala vad det kostar så termen ofri grund försvinner. Se om det är möjligt med markägaren och även se om det är fler inblandade med ofri grund eller om det ska skapas fler tomter/ fastigheter så det blir billigare med lantmäteriet.
 
Marojo Marojo skrev:
Finns det några nackdelar (skattemässigt eller på annat vis) med att först överlåta stugan till mig (som gåva/förskott på arv) och att jag sedan säljer den?

Tack på förhand!
Ser inte att du fått svar på denna fråga. Jag skulle snarare uttrycka det som att det kapitalvinstskattemässigt inte finns ngn fördel med att överlåta stugan benefikt (arv/gåva/bodelning) till dig själv, eftersom du då tar över överlåtarens skattemässiga situation. Din mor behöver dock inte skatta vinsten, utan det blir alltså du som beskattar mammas (och din) vinst den dag du säljer den.
/Skattmasen
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Byggnader på ofri grund räknas som lösöre.
De har ingen egen fastighetsbeteckning och lär därför inte finnas i något fastighetsregister heller.
 
E egeside skrev:
Byggnader på ofri grund räknas som lösöre.
De har ingen egen fastighetsbeteckning och lär därför inte finnas i något fastighetsregister heller.
Njaa.. Det finns faktiskt en registrering av byggnader på ofri grund. Lanmäteriet håller register. Jag tror med betoning på "tror" att man anmäler överlåtelse till skatteverket, och att lanmäteriet håller registret.
 
H hempularen skrev:
Njaa.. Det finns faktiskt en registrering av byggnader på ofri grund. Lanmäteriet håller register. Jag tror med betoning på "tror" att man anmäler överlåtelse till skatteverket, och att lanmäteriet håller registret.
Byggnader på ofri grund finns med egna taxeringsenhetsnummer hos Skatteverket, då man bland annat är skyldig att betala fastighetsavgift även för sådana hus.
/Mvh Skattmasen
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E egeside skrev:
Byggnader på ofri grund räknas som lösöre.
De har ingen egen fastighetsbeteckning och lär därför inte finnas i något fastighetsregister heller.
Byggnader på ofri grund SKA vara registrerade hos Skatteverket för att bland annat åsättas taxeringsvärde och för ”inhämtning” av fastighetsavgift.
Mvh Skattmasen
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.