Tjena!

Håller på med badrummet, och kollade idag lite på det befintliga ventilationsrör som finns i rummet.

Det sitter i taket, ca 17x17cm, har tidigare inte varit någon fläkt där, utan endast ett öppningsbart "galler"

Tänker placera en badrumsfläkt där idag, som kommer gå på grundflöde samt fuktstyrd.

Röret är i plåt, med en ganska tvär sväng direkt i taket, för att sedan följa vindsgolvet ca 1 meter, och sedan går det rakt upp genom yttertaket. Det är isolerat på vinden runt "röret", skriver inom "" för det är en plåtlösning, mer som kvadrat :D

Se nedan bild som försöker förklara hur det ser ut, det jag undrar är.

1. kommer den skarpa böjen vara ett problem?
2. Hålet, är ca 17x17 cm, kommer ju takgips över detta. Räcker det att köra hålet i gipset efter storleken på fläktdiametern? Eller kommer jag få problem med fukt där i form av kondens då? Tänker om jag måste gära någon böj från "insug" vidare in i "röret"


Enkel skiss som visar ett kvadratiskt ventilationsrör i plåt med en skarp böj i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Böjar gör alltid att luftflödet reduceras.
En liten badrumsfläkt kan trycka luft en begränsad längd.
Se upp med de befintliga rörens isoleringsgrad, så att du inte får problem med att kondens rinner tillbaka.

Det finns särskilda monteringsplåtar, med inbyggd rund stos, som du kan montera under takgipset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.