Hej!
Jag har 2 badrum med duschkabiner som används flitigt. Jag upplever att det blir mkt fukt som inte ventileras ut tillräckligt av mina små elektriska fläktar (1 i varje).
Jag hade en installatör/expert här som gav mig råd att installera starkare system med ventilation och utflöde av luften. Systemet skulle dras ut från bägge badrum och upp i ledningar som skulle installeras genom taket till vinden och där dras ut genom väggen utomhus. Pris ca 18 000 kr.

Tacksam för tips på era åsikter

Mvh
Fredrik
 
Låter som ett gott råd att öka ventilationen, men du borde kunna byta dina nuvarande fläktar till en betydligt lägre kostnad.
Ett annat tips är att du ser till att ha lite varmare i badrummen än kringliggande utrymmen.
 
Om du ändå ska göra ett så stort arbete så sätt en takhuv istället för att dra ut det via vägg.
 
En vanlig badrumsfläkt bör ge ca 60-70 kubikmeter luft/tim och borde ha klarat även flitigt duschande. Har du kollat så att ev ytterväggsgaller inte har ett igensatt myggnät el likn? Huvudsaken är att fläkten/arna går ständigt och inte är kopplade till ljusknappen. Tänk på att största ventilationsbehovet inträder då du gått ut ur rummet. En central behovsstyrd fläkt för båda är såklart ett "riktigare" sätt men 18´ ....?
 
Samt att du har tilluft runt/genom/över/under dörren så du får något som kan ersätta luften du vill få ut
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.