Hej!
Behöver lite råd och tips hur jag kan förbättra ventilationen I badrummet.
Huset är en 1 och 1/2 plansvilla med självdrag från -59.
Vi har tidigare haft orginalfönster men bytte under vintern till nya 3 glas fönster. Efter det har vi upptäckt att badrummet inte ventilerar ur ordentligt efter vi duschat och nu får vi öppna badrumsfönstret så fort någon tagit en dusch.

Behöver så fort som möjligt förbättra ventilationen.
Känns som jag har två alternativ.
  1. Sätta en fläkt till befintlig frånluftskanal i murstocken
    Här kanske man då skulle sätta en fläkt med kontinuerlig gång och som varvar upp när det blir fuktigt. Tex Pax Passad Multi.
  2. Ta upp ny frånluftskanal i antingen yttervägg eller via kallvind med frånluftshuv på taket
    Här tanker jag att man kör en fuktstyrd fläkt typ Fresh Intellivent som drar igång när man duschar.

Någon som har några tankar om vad som är att föredra.
 
Dina tankar är goda. Bara du inte tycker ner luft bakvägen med för kraftig fläkt in i skorstenen,men kanske liten risk? Kanske Bättre att sätta en fläkt uppe på skorstenen, eller sidan beroende på konstruktion. Finns fläktar som funkar bra vid eldning också har jag för mig. Se till att den är styrd via tex en trafo så man kan reglera hastigheten rätt . Eller så en fuktstyrd fläkt via vägg etc som du sa. Jag har även sett de som som tagit bort ventilen och satt en fuktstyrd fläkt direkt där i taket i tex badrummet . Ganska smart om det funkar
 
Vi bor i 1,5plans från 53 och har nyss renoverat badrummet. Vi sparade självdraget i badrummet och satte dit just en Pax Passad Multi. Fungerar kanon. Imfritt bara nån minut efter dusch. Märker inget "baksug" heller för den delen.
 
Vent_montör skrev:
Dina tankar är goda. Bara du inte tycker ner luft bakvägen med för kraftig fläkt in i skorstenen,men kanske liten risk? Kanske Bättre att sätta en fläkt uppe på skorstenen, eller sidan beroende på konstruktion. Finns fläktar som funkar bra vid eldning också har jag för mig. Se till att den är styrd via tex en trafo så man kan reglera hastigheten rätt . Eller så en fuktstyrd fläkt via vägg etc som du sa. Jag har även sett de som som tagit bort ventilen och satt en fuktstyrd fläkt direkt där i taket i tex badrummet . Ganska smart om det funkar
Hur tänker du med att trycka ner luft bakvägen? Att den skulle vända uppe i skorstenen pga huven och tryckas ner i annan kanal? Hmm, kanske finns risk för det.
Har varit inne på fläkt uppe på skorsten också, måste titta lite mer på det.
 
eppeee skrev:
Vi bor i 1,5plans från 53 och har nyss renoverat badrummet. Vi sparade självdraget i badrummet och satte dit just en Pax Passad Multi. Fungerar kanon. Imfritt bara nån minut efter dusch. Märker inget "baksug" heller för den delen.
Dvs att ni tog upp en extra kanal till Paxfläkten? Eller satte ni paxfläkten på befintlig kanal i skorstenen?
 
Vad har ni för tilluft?
 
Du måste antagligen se över tilluften till huset också. De nya fönstren är mycket tätare än den gamla, så det naturliga tillflödet via otätheter i fönstren har upphört.
 
Vi har spaltventil i alla fönster utom badrum och kök. Normalt drar det ganska bra genom dessa om man ställer de fullt öppna.
Vi satte även in spaltventiler i de gamla fönstren direkt när vi flyttade in och det känns som det har räckt till för att ha en ganska bra ventilation i huset kanske till och med lite för bra. Imma på spegel och fönster var borta inom några minuter efter dusch.
Nu har jag försökt reglera ventilerna så att det är ett litet konstant drag genom dem men samtigt försökt behålla ett behagligt inomhusklimat. Förhoppningsvis räcker detta normalt men som sagt så är det inte tillräckligt vid dusch.

En sak jag fungerat på är att badrumsdörren inte har någon utfräsning i karmen. Dvs är dörren stängd måste självdraget i huset minska avsevärt då endast kökets och källarens (pax fläkt) frånluft är tillgängliga. Brukar det vara så?
 
När jag renoverade badrummet kapade jag dörren i nertill för tilluft.
 
Randulf skrev:
Dvs att ni tog upp en extra kanal till Paxfläkten? Eller satte ni paxfläkten på befintlig kanal i skorstenen?
Nej vi satte paxfläkten på befintlig kanal.
 
Lutar åt att det blir en Pax i befintlig kanal.
Vad tror ni om att ta upp en vent-kanal i väggen mellan badrummet och resten av huset? Har ingen möjlighet att såga av dörrbladet då tröskeln innanför är ganska hög. Måste kapa typ 5 cm av dörren i så fall.
 
Du kan även testa att fräsa dörrkarmens överkant för luftspalt.
 
Vi gav snickarna fria händer när vi gjorde en liknande operation. Vi hade befintlig frånluft via ventilationskanal i murstock (självdrag), men snickarna valde att sätta igen den och göra en sprillans ny kanal upp på taket, med tillkopplad PAX-fläkt. Glömde fråga varför de gjorde så.

Eldar ni så skorstenen används? Om inte kan jag tänka mig att ni accelererar söndervittringen av skorstenen med all fuktig luft som ska upp igenom den, om ni väljder det alternativet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.