Fick precis en idé som jag skulle vilja få lite feedback på...

Förutsättningar:
Vi bor i ett hus från -49 med badrum i källaren, ventilationen består av en ventil för uteluft (B) och en för frånluft (A) som är ansluten till kanal i murstocken - självdrag. (se den söta figuren)

Jag sitter o grunnar på om följande förändring är helt vansinne:
Vända på flödet, dvs sätta en fuktstyrd fläkt (pax el motsv) som blåser ut genom den tidigare inventilen (B) och ta bort kanalen till murstocken - ersätts antingen med en ventil som tar luft från övriga källaren eller sätts igen (o räknar med att dörren är tillräckligt otät).

Motivet är egentligen enbart att få bort kanalen från badrummet till murstocken, då den sitter under källartaket och således lite ivägen. Ventilationen fungerar annars bra som det är idag.

Vad tror ni?

/Jakob
 
  • badrum_vent.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jag tror det funkar.. Ventilen (B) den sitter högt eller?

Det är lite halvdumt med till luft i & från luft i samma utrymme enligt mig. bättre att suga dålig källar luft i från andra rum exakt samma sak som du har tänkt dig det hela.

Enda naktdelen är väll att pax fläkten kan rammla ner i badkaret när man badar.. O andra sidan så kan ju källaren rasa ihop när man badar.. så det är ju inte troligt.. ;)
 
Skönt att höra att jag inte är helt ute o cyklar! Ventilen (B) sitter högt.

O allting går ju att förankra, bara man vill ;)
 
sojason skrev:
Fick precis en idé som jag skulle vilja få lite feedback på...

Förutsättningar:
Vi bor i ett hus från -49 med badrum i källaren, ventilationen består av en ventil för uteluft (B) och en för frånluft (A) som är ansluten till kanal i murstocken - självdrag. (se den söta figuren)

Jag sitter o grunnar på om följande förändring är helt vansinne:
Vända på flödet, dvs sätta en fuktstyrd fläkt (pax el motsv) som blåser ut genom den tidigare inventilen (B) och ta bort kanalen till murstocken - ersätts antingen med en ventil som tar luft från övriga källaren eller sätts igen (o räknar med att dörren är tillräckligt otät).

Motivet är egentligen enbart att få bort kanalen från badrummet till murstocken, då den sitter under källartaket och således lite ivägen. Ventilationen fungerar annars bra som det är idag.

Vad tror ni?

/Jakob
Samma princip som jag hade i min tvättstuga i källaren. Jag har installerat en fuktstyrd paxfläkt och täppt till inluftsintaget. (det fanns där förmodligen för att säkra att den gamla oljepannan inte ställde till med problem). Man skall ta in bra luft i de rum man vill ha den (sovrum och likande) och ta ut den ur fuktiga utrymmen (tvättstuga och badrum är bra exempel).

Fläkten gjorde en positiv skillnad, men den riktigt positiva skillnaden kom från att stänga luftintaget.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.