A
Hej,

Håller på att gå över ventilationen i vårat nyköpta hus, men jag har lite funderingar och problem att lösa! Vilket jag hoppas att ni kan hjälpa mig att lösa, nu till problemen och tankarna!

Jag har ett badrum på varje plan, det som jag har på bottenplan har ett spyro rör som jag inte kommer åt. Jag misstänker att detta rör går rakt upp i krypen, men på andra sidan om trappen så jag kommer inte in där utan att riva väggen i ett av rummen.

Sedan har jag ovan våningen som är allt annat än rätt de som bott här innan har tagit ett vanligt plaströr som är otät så jag har stängt det röret så länge för att undvika fuktskador på vinden och vädrar ordentligt via fönstret när vi har duschat! Det röret går iaf rakt upp på vinden så det är lätt att komma åt.

Men det jag vill göra är att samman koppla dessa ventilationer med spiro rör och sedan använda en kanalfläkt som står på vinden. Jag hoppas att ni förstår mitt tankesätt!? Jag kanske ska tillägga att huset har självdrag idag!

Vad tror ni hur är lättast och bäst att göra för att få bästa möjliga ventilation?

Om ni inte förstår helt vad jag menar så tar jag en runda med kameran :)
 
A
Ingen som kan assistera lite i mina frågor?

//Thomas
 
Går väl att koppla ihop och köra med kanafläkt.... isolera rören osv. Jag har samma system i mitt hus, på övra våningen kör jag spiro och kanalfläkt. funkar fint. Jag har med varvtal och timer.Jag har oxo självdrag. Funderat att installera luftsystem med återvinning på övra våning till sommaren..
 
A
Ok låter bra! Då vet jag vad jag har att göra där!

Jag funderar även på luftåtervinning .. vet ej om det är något jag ska ta i samband med det andra jobbet!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.