Ska renovera badrummet och tänkte kakla.

idag är väggarna i badrummet uppbyggda såhär:

badrum

gips
Råspont 17-18mm
Regelverk 2” x 2”
Råspont 17-18mm
gips

vardagsrum

Vågar man smälla upp kakel på en sådan vägg?
 
Ja
 
  • Gilla
surris
  • Laddar…
S
Ska man följa säkervatten så är det ju deras vägg som brukar rekommenderas.

Dvs 15mm plyfa och gips.
 
  • Gilla
krzysgro och 1 till
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Ska man följa säkervatten så är det ju deras vägg som brukar rekommenderas.

Dvs 15mm plyfa och gips.
.....och 45x70 regel cc 45. Mina Väggreglar sitter cc60
 
Hur gör folk egentligen.

vid renovering kan man väl inte bara riva alla väggar för att det ska uppfylla säker vatten?

går det inte med skivmaterial uppnå samma resultat som cc45 med 45x70 reglar.
 
Man kan bygga sitt badrum hur man vill men ersättning vid ev. skada kan utebli samt att spekulanter kanske backar vid ev. försäljning.
Viktigast är dock nattsömnen......
 
I mitt fall är det viktigast att fogar mm inte spricker om min polare tosse trillar in i väggen när han är på lyset.
 
Skämt å sido....

Hade jag byggt nytt eller haft en obegränsad budget hade jag såklart följt exemplet i Säker vattens instruktioner.

men jag inser ju att det finnas annan uppbyggnad av väggar som är minst lika säker.

Frågan blir då hur jag gör med min vägg?

Går det att få min vägg lika styv och stabil som den som säker vätten har som exempel utan att riva väggen och göra en ny i enlighet med instruktionen.

Jag funderar på att ta bort gipset (Ganska skadat) så upp 15mm konstruktionsplyfa och gips.
 
jag har själv 45 regelverk+råspont+gips som du har , jag satte en 6 mm renoveringsgips på badrumssidan för att slippa riva ner en tunn väggmatta (svår riven) detta gjorde jag i början på 2000 talet inga problem ännu med kaklen
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Tusen tack tergo! Nu fick jag lite mod att köra på befintliga väggar.

spara väl i rund slängar 15000 och en veckas arbeta.......
 
@tergo har du cc60 på reglarna?
 
Jag vet inte om jag hade vågat kakla med 45x45 reglar i väggen. Kakel är ju svintungt och väggen kan inte vara speciellt stabil utan den bör röra sig? Till följd blir det väl sprickor i fogarna etc? Bara en fundering utan expertuppfattning i ämnet.
 
Hillpinch Hillpinch skrev:
Jag vet inte om jag hade vågat kakla med 45x45 reglar i väggen. Kakel är ju svintungt och väggen kan inte vara speciellt stabil utan den bör röra sig? Till följd blir det väl sprickor i fogarna etc? Bara en fundering utan expertuppfattning i ämnet.
det sitter råspont på båda sidorna om väggen....det för väggen mycket stabilare
 
  • Gilla
Hillpinch
  • Laddar…
Kör på! Dela gärna med dig av lite renoveringsbilder så man har något att titta på på kvällarna
 
kör på du. Säkervatten är endast en rekkomendation och visst är det ett bra system men sen är sverige det mest petigaste landet med badrumsregler oxå. råsponten gör nog sitt skulle jag tro.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.