En fråga till :)
Vi är i full gång med att förbereda innan våran "kakelkille" kommer om några veckor, och har lite funderingar kring detta.
Vi har bytt dörrarna i badrummet, även karmen. Pga att detta är ett lite äldre hus är det gamla mått på dörrarna, och vi har nu fått såga till lite större "hål".
Så jag har förstått så måste man köpa en badrumströskel. Ska vi då mäta att hålet uifrån badrummet ska vara 210 cm ifrån golvet? Om vi mäter innifrån badrumsgolvet vill ju dörren komma högre upp än dom andra dörrarna i hallen pga att vi ska lägga på en gipsskiva till. (Sen kommer fix/fog, kakel osv.)

Sen hur gör man när man inte ska ha foder kring dörrarna? Någon som har förslag på hur man kan kakla?

Mycket att tänka på när man renoverar :p

Ha en god kväll!
 
Vår kakelkille håller just på med vårt badrum.

Jag skall sätta in dörren idag och det som gäller är att det finns en speciell tröskel som skall användas och den upphöjningen som finns på den skall vara 1-2 cm över färdigt golv.
Detta betyder alltså att den kommer upp en bit beroende på att golvet höjs i badrummet. Annars finns det risk för att vattnet kan komma ut i andra rum.
 
För att dörren ska komma på samma nivå som övriga dörrar krävs det nog en tröskel som går innanför dörren... vet inte hur jag ska förklara...
Gick och kollade vår tröskel i till vårt badrum...
Tröskel är som jag beskrev ovan... Dvs man stänger dörren mot tröskeln (om nu någon blev klokare av den förklaringen....).
I vårt gamla hus från mitten av 50-talet så vet jag att vi även stängde dörren mot tröskeln (men där var det även en liten, liten tröskel under dörren oxå)...

Nej, jag tror ingen blev klokare av vad jag skrev...
Jag blev det inte iallafall, det var svårt att beskriva  ;)
 
Tack för svar :)
Jag tror att jag förstår vad du menade, det är nog så jag trodde att det skulle vara.
Svårt det där ???..

Men vi kommer nog bygga tröskeln när kaklaren är klar på något vis.
 
Du hade en annan fråga med om hur man skall lösa kaklingen om man inte skall ha några foder.

Det finns sk hörnlister som går att använda vid kakling och som ger en mjukt rundad kant i ytterhörn. Hör med kakelkillen.

Sedan åter till tröskeln, jag tror att ni måste sätta dit den innan kakelkillen kaklar, för om det skall vara tätskikt där så måste tätskiktet gå en bit upp på tröskeln. Så fick jag göra iallafall.

Lycka till!
 
Vi var och kollade i badrummet igår, och då sa även min svärfar att vi ska bygga tröskeln innan kakelkillen kom.
Så nu är vi i full gång :)
Hoppas det blir bra - badrummet känns som det mest "avanserade" rummet, så det blir skönt när det är klart.
Även tack för tipset om hörnlisten, ska kolla med kakelkillen.
Ha en bra dag!
 
Min kakelkille är färdig idag och det känns helmysigt att gå in där, precis som jag ville ha det. Nu är det färdigt för att sätta in alla möbler och bubbelbadet.. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.