Var och kollade "städning" och generellt vid det hus vi köpt i söndags. Tog lite bilder, pratade en del husinfo med säljarna och var på det hela taget nöjda.
När vi kom hem och kikade lite mer ordentligt på bilderna ser vi att ett badrumsskåp inte är på plats längre.

Skåpet är visserligen ett icke fastskruvat högskåp men som tillverkas av Vedum och ingår i badrumsserien som resten av badrumsmöblemanget tillhör. Vedum säljer ju oftast det skåpet i ett kit med handfat, kommod och spegel. Vi räknade med att det tillhörde badrummet, tänkte inte ens på att fråga. Inget avtalat i kontraktet.

Är det det rimligt att detta skåp, som separat kostar närmare 8.000 SEK, är borta? Eller drömde vi när vi räknade med att den tillhörde huset?
 
Det är helt klart läge att förvånat fråga dem vart badrumsskåpet har tagit vägen, även om ett fristående skåp är ett gränsfall. Det är väl inte sannorlikt att deras nya bostad har samma serie, så det lär ju inte matcha ändå?
 
Ett icke fastskruvat skåp borde ju kunna likställas med en bokhylla, och den tar ju de flesta med sig. Huruvida prylarna matchar till säljarens nya boende spelar nog ingen roll.
Trist är det ändå och därför bör allt som ingår specificeras så noga som det bara går redan i mäklarbeskrivningen.
 
Frågan är ju hur pass tydligt det var att det inte var fastskruvat i väggen för om det går i samma stil som det andra i badrummet så är det logiskt att det ingår tycker jag då man inte springer runt och känner ifall saker och ting sitter fast...
 
Står skåpet uppskrivet i objektsbeskrivningen som delades ut vid visning?
Vi föll på den med en badrumskommod som vi antog vara lös möbel när vi skulle flytta. tydligen hade mäklaren skrivit upp den i objektbeskrivningen och därmed var den köparens.
Vi grät inga floder för den, hade bara inte räknat med att den ingick då den var en lös badrumsmöbel.

Prova med att fråga säljaren, vi gjorde så med en klädhängare som satt i huset vi köpte vid visning men inte vid överlåtande. (eller vi frågade egentligen var den var köpt för att kunna köpa likadan) men det visade sig att deras flytthjälp monterat ner den, den var tänkt att sitta kvar. De kom förbi och lämnade den några dagar senare.
 
Milkshaken
Grundregeln är väl egentligen att man ska undanta i kontraktet dom grejer man vill ta med sig, annars ingår det i fast inventarie....

En badrumsmöbel får man väl anse vara fast inventarie då det som regel inte säljs ett helt strippat badrum....

Så denna kommod/Skåp, borde nog ha blivit uppskriven på undantaget... Hör med mäklaren.
 
En badrumsmöbel kan lika gärna vara en fotölj eller ett sminkbord eller vad som helst. Att man köpt något som "matchar" fasta badrumsmöbler torde inte ha betydelse i den här frågan.

Kan hålla med om att det skulle kännas snöpligt och att man lätt kan luras när det ser ut att vara en fast möbel, men jag tror inte man kommer så långt då det uppenbarligen rör sig om en lös möbel.
 
Redigerat:
Numer är det ganska vanligt med lösa köksöar. Skulle bli förvånad om en sån inte ingick i huset bara för att den inte är fastskruvad i golvet. Likaså, en fastskruvad vägghylla igår ju inte automatiskt bara för att den är just fastskruvad. Således tror jag inte att själva skruvarna är det som avgör, om nu säljaren hävdar det. Men, jag är inte jurist.
 
H
En bokhylla begriper ju vem som helst att den inte ingår i köpet men att badrumsmöblerna ryker är ju inte någon självklarhet, tvärtom tycker jag. Hör med mäklaren och säljaren. Den borde ha varit uppskriven att den inte ingick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.