Då var det dags att ta sin "byggahus forums" oskuld :D

Först tar jag lite tråkig historik så att du som läsare (om nu någon intresserar sig) hänger med.
Jag och min sambo bor i en bostadsrätt på 3rum och 72kvm och allt började förra hösten när vi kontaktade några badrumsrenoveringsfirmor. Vilka det var utesluter jag i respekt för dessa företag.
Det gick lite segt med att få någon att intressera sig av att totalrenovera vårat badrum på "enorma" 3,5kvm.
Tillslut så var två firmor förbi och tog en titt. Vi förklarade att vi ville att dom skulle riva rubbet och bygga upp det igen med plåtreglar, våtrumsgips, tätskikt, kakel samt klinker.
Båda firmorna var väldigt trevliga men av den ena firman har jag fortfarande inte hört något av....
Den andra firman fick jag en offert av och det var då vi tog beslutet att göra så mycket som möjligt av renoveringen själva. Den firman ville nämligen ha 80 000sek efter ROT-avdrag och då ingick inte kakel och klinkers.

Före bild:
20140715_090538.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser är det ett litet badrum och det är inga större byggtekniska konstigheter (hoppas jag).
Direkt innanför dörren på vänstersidan så går rörschaktet med VV, KV, VVC och avlopp. Brunnen är bytt runt 2004 och avloppsstammen i rörschaktet samt vattnet är utbytt 2012.
Det första jag började med var att riva gipset runt det schaktet samt väggen med dörren in till badrummet för att förstärka upp dessa med stålreglar på cc30.

20140715_090509.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rörschaktet

Men döm av min förvåning när jag ser hur hantverkarna har gjutit en balja för skvallerröret i schaktet. Dom har alltså gjutit in skarven i cement. Så skulle vi få ett läckage i skarven så skulle det inte märkas på länge..

20140718_153944.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så fram med huggmejseln och försiktigt hugga bort cementen så gott det går.

20140718_193729.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sakta men säkert börjar en T-koppling titta fram.

20140719_155344.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gissa om jag kommer att höra av mig till firman som var här och gjorde jobbet och kräva att dom kommer tillbaka och fixar ett fördelningsskåp. Kan förövrigt tillägga att firman som var här är alltså "Säkert vatten" godkända. Ja, där ser man hur mycket det betyder...
Den uppmärksammade har säkert sätt att jag passade på att klä in avloppet med isolering för att slippa ljudet från grannarna ovanför. Jag har först klätt in avloppsstammen med bitumen matta från Biltema och sedan 70mm isolering som jag även ska ha i väggarna till angränsande rum.

Ja, och på tal om säkert vatten installation. Så här såg rördragningen ut in till badrumet från schaktet:
20140718_153816.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skvallerröret gör inte mycket nytta här inte...

20140718_164721.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, snett är också en vinkel heter det väl?
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.