Hej

Skall renovera ett badrum på 9m2. Badrummet är rektangulärt utan några svåra hörn eller dylikt.
Har tänkt göra allt förarbete själv. Det jag tänker anlita hantverkare till är flyt-/fallspackling, läggning av klinker och montering av kakel. Har inte valt kakel och klinker än men har inte tänk mig några avancerade mönster. Enfärgade väggar och golv tror jag det blir. Storlek på plattorna blir väl typ 20x40. Hur lång tid kan man förvänta sig att detta tar för en hantverkare och vad tror ni ca. priset skulle bli exklusive material?
 
3 veckor kanske, beror på om du ska gjuta in golvvärme också. kanske 100-120 tkr om du ska köra med spottar i tak och annat lull-lull. Snåla inte på kaklet/klinkers, välj kvalitet om ni planerar att bo där länge, tänk mönster,färger, inget tråk i svart/vitt som övriga 99% av svennarna har.... Lycka till!
 
T
vatoskid skrev:
Hej

Skall renovera ett badrum på 9m2. Badrummet är rektangulärt utan några svåra hörn eller dylikt.
Har tänkt göra allt förarbete själv. Det jag tänker anlita hantverkare till är flyt-/fallspackling, läggning av klinker och montering av kakel. Har inte valt kakel och klinker än men har inte tänk mig några avancerade mönster. Enfärgade väggar och golv tror jag det blir. Storlek på plattorna blir väl typ 20x40. Hur lång tid kan man förvänta sig att detta tar för en hantverkare och vad tror ni ca. priset skulle bli exklusive material?
Lite tätskikt kanske du också ska ha:p Men som sagt flytspackla, tätskikta och montera kakel och klinker med fogning, du har ett rätt så stort badrum så låt oss säga 40 timmar a´la 400 kr ex moms = 16000 vilket blir 20000 ink moms och efter att ROT är dragen landar vi på 14000 kr för själva arbetet. Men priset kan nog hamna närmare 20000 kr om du bor i Malmö.
 
  • Gilla
vatoskid
  • Laddar…
tank77 skrev:
Lite tätskikt kanske du också ska ha:p Men som sagt flytspackla, tätskikta och montera kakel och klinker med fogning, du har ett rätt så stort badrum så låt oss säga 40 timmar a´la 400 kr ex moms = 16000 vilket blir 20000 ink moms och efter att ROT är dragen landar vi på 14000 kr för själva arbetet. Men priset kan nog hamna närmare 20000 kr om du bor i Malmö.
Är nyfiken på enhetstider. I det här fallet borde det vara ca. 30m2 väggyta och 9m2 golvyta=tot ~40m2. Läste i en annan tråd nån som skrev 1-2h/m2 kakling inkl. tätskikt. misstänker att flytspacklingen inte ingick i den siffran. Vad brukar du räkna för tid för tätskikt, kakling och fogning per m2?
 
tank77 skrev:
Lite tätskikt kanske du också ska ha:p Men som sagt flytspackla, tätskikta och montera kakel och klinker med fogning, du har ett rätt så stort badrum så låt oss säga 40 timmar a´la 400 kr ex moms = 16000 vilket blir 20000 ink moms och efter att ROT är dragen landar vi på 14000 kr för själva arbetet. Men priset kan nog hamna närmare 20000 kr om du bor i Malmö.
Tack så mycket för svaret!

Detta var precis det svar jag önskade. Runt 20 000 tycker jag låter toppen. Skall bara hitta någon som gör det också i Hbg. trakten. Ja lite tätskikt får det väl också bli :)
 
40 timmar för att sätta 20*40 plattor !!
I mina ögon det ä'r två dagars arbete, max 3, alltså 24 timmar.
 
Matstj skrev:
40 timmar för att sätta 20*40 plattor !!
I mina ögon det ä'r två dagars arbete, max 3, alltså 24 timmar.
Det här låter ju bara bättre och bättre:) Men var hittar man en hantverkare som gör jobbet till ett vettigt pris. Gjorde ett liknande projekt för 3-4 år sedan men gav upp efter 3-4 olika offerter. Priserna varierade mellan rövarpris och stöld (60 000-90 000). Slutade med ett svartjobb på 12 000 i stället. Har inte den möjligheten denna gång dock.
 
Det var ju flytspackling och tätskikt också....
 
T
Matstj skrev:
40 timmar för att sätta 20*40 plattor !!
I mina ögon det ä'r två dagars arbete, max 3, alltså 24 timmar.
Som sagt, det handlade om flytspackling och tätning också och sedan kanske där ska vara ett klinkergolv också:rolleyes:

Naturligtvis tar inte väggarna mer än två dagar, i TS fall snabbare då där inte var några fönster/dörrsmygar!
 
40 timmar är snålt räknat. Effektivt arbete, inga problem. Men det blir alltid viss "dötid" i form av ställtider, städning, plockning, restid etc.
Om TS däremot närvarar och agerar hantlangare, samt sköter städning emellanåt, så bör det gå.
 
Ska du leja bort el & vvs jobb?
 
#TS, du får nog sätta kakel o klinkers själv. Svårt att hitta nån som tar små jobb för bra pris.
Första gången du gör det blir det bästa. Gör det i lagom fart, sakta o säkert. Det går nog bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.