Hej



Känner att jag skulle behöva stämma av lite tidsåtgång för att få en känsla för hur mycket luft det finns i fastpris offerter. Jag skall göra om ett badrum.

Det är helt utrivet idag, all puts, gips etc det är rent ner till bjälklag och konstruktion på vägg.

Det är badrum på 6kvm och jag räknar moment fram tom att det är dags att kakla och lägga ytskikt på golv. Det är tegel och lättbetongvöggar och träbjälklag

De här momenten tror jag behöver göras.


1 Sänka ett innertak 4h

2 Rördragning pex tillvatten i vägg till (4 blandare) 8h

3 Dra 3st avlopp 8h

4 Eldragning o värmegolv 8h

5 putsa 4 väggar 12h

6 golvspån på regel 4h

7 flytspackla golv 4h

8 Tätskikt golv o vägg 8h



Är detta rimligt? Saknas något moment?

Fattar att det inte går att säga exakt men är det något som är grovt underskattat?

Tacksam för all input
 
R
A Andreas Kneg skrev:
Hej



Känner att jag skulle behöva stämma av lite tidsåtgång för att få en känsla för hur mycket luft det finns i fastpris offerter. Jag skall göra om ett badrum.

Det är helt utrivet idag, all puts, gips etc det är rent ner till bjälklag och konstruktion på vägg.

Det är badrum på 6kvm och jag räknar moment fram tom att det är dags att kakla och lägga ytskikt på golv. Det är tegel och lättbetongvöggar och träbjälklag

De här momenten tror jag behöver göras.


1 Sänka ett innertak 4h

2 Rördragning pex tillvatten i vägg till (4 blandare) 8h

3 Dra 3st avlopp 8h

4 Eldragning o värmegolv 8h

5 putsa 4 väggar 12h

6 golvspån på regel 4h

7 flytspackla golv 4h

8 Tätskikt golv o vägg 8h



Är detta rimligt? Saknas något moment?

Fattar att det inte går att säga exakt men är det något som är grovt underskattat?

Tacksam för all input
Det du får ha i åtanke är att oftast räknar företagen med heldagar på arbeten som tar mer än 4-5 timmar för det är svårt att hinna med och planera in andra jobb i samtid..
 
A Andreas Kneg skrev:
Hej



Känner att jag skulle behöva stämma av lite tidsåtgång för att få en känsla för hur mycket luft det finns i fastpris offerter. Jag skall göra om ett badrum.

Det är helt utrivet idag, all puts, gips etc det är rent ner till bjälklag och konstruktion på vägg.

Det är badrum på 6kvm och jag räknar moment fram tom att det är dags att kakla och lägga ytskikt på golv. Det är tegel och lättbetongvöggar och träbjälklag

De här momenten tror jag behöver göras.


1 Sänka ett innertak 4h

2 Rördragning pex tillvatten i vägg till (4 blandare) 8h

3 Dra 3st avlopp 8h

4 Eldragning o värmegolv 8h

5 putsa 4 väggar 12h

6 golvspån på regel 4h

7 flytspackla golv 4h

8 Tätskikt golv o vägg 8h



Är detta rimligt? Saknas något moment?

Fattar att det inte går att säga exakt men är det något som är grovt underskattat?

Tacksam för all input
Jag tror tiderna är optimistiskt räknat. De funkar nog i nybygge när allt är rakt och enligt ritning och man gör 5 badrummet lika, golvet går säkert fort när det är rakt, men ska det reglas lite osv rinner tiden iväg eller om man ska klura lite. Man måste ju räkna med att hantverkarna som kommer inte sett rummet innan utan behöver börja med att sätta sig in i förutsättningarna och fixa rätt grejer. På småjobb är det en stor del av tiden.
Samma vvs-jobben. Om det bara är att dra rör, men kanske behöver man göra lite knepigare uttag, avväxla nåt bjälklag etc.

För tex avloppet kan det också vara svårt att ha med sig rätt grejer innan man har sett det och klurat lite, så tyvärr behöver nog ett extra besök och handla grejer ingå på några av momenten.

Har badrummet bara 4 90 graders hörn så går det betydligt lättare än om det är ett par vinklar mer, snett, reglarna sitter olika, det är plankvägg etc.

Jag skulle nog vilja ha 50-100 % marginal på vissa moment, men att allt smmanräknat i stället för 56 timmar kanske blir 80 timmar.

Utöver det ska någon samordna alla moment och se till att alla hantverkare finns på plats vid rätt tillfälle eller om ett annat jobb drar över få till synkningen. För just badrum är det också mycket jobb.

Sen har du såna smågrejer som trösklar, foder mm, kan gå åt en dag på det, i värsta fall (beroende på hur rakt det är)

Jag skulle räkna med att en offert (med material) ligger i häradet 80 000 eller mer.
 
Redigerat:
R Rejäl skrev:
Det du får ha i åtanke är att oftast räknar företagen med heldagar på arbeten som tar mer än 4-5 timmar för det är svårt att hinna med och planera in andra jobb i samtid..
Tack, förstår det. Men vid helentreprenad skall väl inte jag behöva bry mig om det? Det skall väl de planera upp?
 
A Andreas Kneg skrev:
Tack, förstår det. Men vid helentreprenad skall väl inte jag behöva bry mig om det? Det skall väl de planera upp?
Ja, men du behöver betala för reservtiden de inte kan boka upp sig på annat.
 
N nb. skrev:
Ja, men du behöver betala för reservtiden de inte kan boka upp sig på annat.
Ok, ja förvisso. Lite flufftid visst. Men jag har alltså fått offert på typ -350k. Helt orimligt, förvisso Stockholm innerstad o ”stora” bolag… som jag begärt från men det är ju tramsiga priser. Det är fastpris men kanske man skall be dom speca ner timmar per moment? För det är ju liksom löjligt dyrt
 
R
A Andreas Kneg skrev:
Ok, ja förvisso. Lite flufftid visst. Men jag har alltså fått offert på typ -350k. Helt orimligt, förvisso Stockholm innerstad o ”stora” bolag… som jag begärt från men det är ju tramsiga priser. Det är fastpris men kanske man skall be dom speca ner timmar per moment? För det är ju liksom löjligt dyrt
Jag tror ingen går med och specar tiden exakt vid fastprisavtal..
Rekomenderar dig att ta in fler offerter och framförallt ifrån mindre firmor..
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
A Andreas Kneg skrev:
Ok, ja förvisso. Lite flufftid visst. Men jag har alltså fått offert på typ -350k. Helt orimligt, förvisso Stockholm innerstad o ”stora” bolag… som jag begärt från men det är ju tramsiga priser. Det är fastpris men kanske man skall be dom speca ner timmar per moment? För det är ju liksom löjligt dyrt
Ta in fler offerter. Kolla också att din offertförfrågan är "rimlig" så att den inte tolkas fel (för detaljerad, för oklar etc) och öppen med när arbetet ska ske och hur lång kalendertid det får ta. För ska det ske om en månad och kalendertiden får vara max 3 veckor kan det bli dyrt.

Det svaret du fått är helt orimligt, ja.
Kakel, klinker, sanitetsporslin, blandare mm (med arbete) är ju annars en stor del av posten som du ju inte vill ha gjort.

Ingen kommer ha lust att speca delmoment, så fråga inte efter det.

Släpp firman som gav dig den offerten. De är inte seriösa.
 
Så om jag skall möjliggöra så bra förutsättningar så är det lång planeringshorisont och lång tid? Vad är rimligt på ett badrum tom tätskikt?
 
BirgitS
A Andreas Kneg skrev:
5 putsa 4 väggar 12h
Är det viktigt att just putsa väggarna?
För det bör gå fortare att sätta upp gipsskivor.
A Andreas Kneg skrev:
6 golvspån på regel 4h
Uppfyller bjälklagret nuvarande krav på stabilitet?
Ska det ingå att regla upp för golvbrunnen?
Förstärka bjälkar där avloppsrören ska dras igenom?
A Andreas Kneg skrev:
7 flytspackla golv 4h
Det tror jag tar betydligt längre tid eftersom det kan behöva flytspacklas i två omgångar och fallet skrapas för att det ska bli exakt rätt.
A Andreas Kneg skrev:
8 Tätskikt golv o vägg 8h
Jag tror det tog mer tid än så i vårt badrum och det är mindre än ditt, 1,6 x 2,5 m.
 
A Andreas Kneg skrev:
Ok, ja förvisso. Lite flufftid visst. Men jag har alltså fått offert på typ -350k. Helt orimligt, förvisso Stockholm innerstad o ”stora” bolag… som jag begärt från men det är ju tramsiga priser. Det är fastpris men kanske man skall be dom speca ner timmar per moment? För det är ju liksom löjligt dyrt
Ett fastpris är just vad det heter... ETT fast pris och det specar man inte upp i detalj. ;)

350k låter ju sanslöst högt om det bara är för arbetet fram till fuktskyddsnivån.
Läget i innerstan ställer säkert till mycket extra tidsåtgång och besvärligare leveranser etc. kan jag tänka mig och det blir färre och färre företag som vill ta sig an arbete inne i städerna.

Själv håller jag till mellan Malmö och Lund men tar inte längre på mig projekt i lägenheter inne i städerna då jag är trött på att leta parkeringar och släpa på saker i trappor eller trånga hissar långa sträckor p.g.a parkeringsproblemen. Vet också att många kollegor resonerar likadant.

A Andreas Kneg skrev:
Så om jag skall möjliggöra så bra förutsättningar så är det lång planeringshorisont och lång tid? Vad är rimligt på ett badrum tom tätskikt?
Grovt räknat brukar jag köra på 2v till fuktskyddsnivån inkl. ombyggnad av el och vvs.
1v avsätter jag till plattsättningen och 1v till mjukfogning montering av inredning och inkoppling av el/vvs.

GROVT skrev jag och där är många saker som spelar roll men det är ytterst sällan jag säger kortare tid än 4v på ett komplett badrum för man behöver marginaler om något strular.

BirgitS BirgitS skrev:
Är det viktigt att just putsa väggarna?
För det bör gå fortare att sätta upp gipsskivor.

Uppfyller bjälklagret nuvarande krav på stabilitet?
Ska det ingå att regla upp för golvbrunnen?
Förstärka bjälkar där avloppsrören ska dras igenom?

Det tror jag tar betydligt längre tid eftersom det kan behöva flytspacklas i två omgångar och fallet skrapas för att det ska bli exakt rätt.

Jag tror det tog mer tid än så i vårt badrum och det är mindre än ditt, 1,6 x 2,5 m.
Personligen hade jag ju hellre velat ha gediget putsade väggare än uppklickade gipsskivor. ;)

Flytspacklingen håller jag med dig om... 4tim är rent för snålt i min värld.
Själv flyter jag alltid i 2 eller 3 omgångar men så har jag aldrig fått påbackning för dåliga fall heller. ;)
Vid golvvärme flyter jag först in slingan, sen stänger jag av duschzonen och flyter upp fallet utanför.
Sist drar jag bort avstängningen och flyter lokalfallet. :)
Utan golvvärme blir det avstängning direkt, flyta utanför och sen lokalfallet.

Märkligt om fuktskyddningen tog mer än en dag för med dagens folie och 2-komp lösningar så räknar jag alltid med en dag för detta men oftast tar det typ 6tim på sin höjd om inget strular.
 
  • Gilla
nb.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.