Tjena

Jag själv tycker det är extremt kul att kolla byggtrådar med massa bilder. Och efter att ha kollat igenom ett x antal trådar så tänkte jag dela med mig av mitt egna projekt.

Vi har bott i huset i 1,5 år. 1-plans med källare från Hultfredshus byggt -65.
Vi har bytt köket, slagit igen en dörr och bytt ytskikt på boendeplanet. I källaren så har vi renoverat en tvättstuga samt inrett en gillestuga.

Det som återstår är nu då badrummet med intilliggande hall.

Det ska bli ett helkaklat badrum. Kakel och klinker inte bestämt men det lutar åt vita plattor på väggarna och en gråare hexagonformad klinker med någon struktur (inte mitt bord). Sedan en fast duschvägg.
Kommer dra upp nya vattenrör med PEX till vatette badrumsfördelare så allt blir dolt i väggarna.
Golvet kommer gjutas upp med EPS-betong för att sedan spackla upp med el-golvvärme.
Tätskikt sker med Kiilto Kerasafe. Taket sänks och spottar sätts in.

2 väggar var tänkt att rivas och sedan sättas upp igenom enligt Säker-vatten-väggen-2012.
Fiberplanken som Hultfredshus pysslade med på 60-talet tror jag är OK att fästa 15mm plyfa på och sedan gips på det. Planken på yttervägg är 95mm tjock medans innerväggarna är 70mm. Är ju byggt i moduler med en 20mm bred regel och 70(eller 95)mm djup, sedan cc30 till en likadan modul. Sedan fäst dessa ihop med ytterligare en modul och spikas ihop. Så det blir ju 40mm breda,


Nedan är det gamla badrummet. Vi ska ta bort garderoberna utanför och förstora badrummet.

Äldre badrum i behov av renovering med vitkaklad dusch, handfat och toalett mot en bakgrund av släta väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum före renovering med vita garderober och golvhammare, barn i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röris var här och proppade rören. Sedan så revs garderoberna och jag började bila upp golvet för att ta reda på hur rören gick. Efter en vecka skulle röris tillbaka för att plocka bort och proppa rören längre in. Efter renoveringen så kommer jag dra nytt tappvatten i huset med rör i källartaket. Så de proppar som sätts in nu får sitta kvar sedan då rören inte kommer användas. Inkommande vatten kommer nämligen in under badrummet. Jag vill inte ha massa skarvar liggandes där efter renoveringen. Så det blir helt nytt istället så går jag upp direkt till de olika tappvattenställena.

Interiör av ett hem under renovering med synlig träregelvägg och ett barn på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsarbete i badrum med trasigt golv och väggar, synliga rör och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte först hyra en hiliti till bilningen. Men min borrhammare från Jula för en fem-hunka spräckte det ganska lätt. Trodde först att det var spånskiva under spackellagret. Men det visade sig att det var gjutet hela vägen ner till betongbjälklaget. 3 olika lager. Flytspackel 2-3cm, ett lite hårdare lager 3-4cm och sedan ett poröst lager som jag i princip kunde bryta upp för hand.

Renoveringsprojekt av badrum med uppbilat golv, exponerade rör och verktyg på plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt av badrum med exponerade vattenrör och avlopp samt riven golvbeläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av badrum under pågående arbete med avlägsnade golv och väggstrukturer samt synliga rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De 2 eternit-trummorna går till gammal tvättstuga nere samt toalett. Dessa ska jag byta ut när jag ändå har det öppet. Gjutjärnet är luftningen som jag också byter ut till plast.
Tyvärr ser det ut som om avloppet som går ner till gamla tvättstugan i källaren först går in under angränsande rummet. Där har vi redan lagt nya golv och fixat väggarna. Oklart hur jag ska göra här. Om jag ska gå ner på samma ställe som det nuvarande eller göra ett nytt hål ner till toaletten nere, och därifrån gå igenom väggen till gamla tvättstugan.

Renoveringsprojekt av badrum där golvet bilats upp och visar gamla rör och skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det gamla duschhörnet är lite fuktskadat. Men misstänker att det är en äldre skada. Tror de piffade upp badrummet på 80-talet. Så då jag kommer byta ut det skadade virket så kanske det är lika bra att dra avloppet på samma ställe som det befintliga, när jag ändå måste riva upp. Bör vara enklare att ersätta det gamla än att borra igenom ett nytt hål.

Bild på bärande träreglar i hörnet av ett gammalt badrum med synliga rör och skadade väggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har ett fönster som är påväg från Polen. Blir ett fast PVC-fönster då det sitter ganska nära duschen. Känns bättre med PVC då.

Rivningsarbete i badrum med trasigt golv och väggar, synliga rör och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sambon blev mindre glad när jag visade henne den tillfälliga duschplatsen. Tur det är sommar med närhet till sjö.

Rivstartat badrum i renoveringsfas med blå balja och avskalade väggar samt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Renoveringsprojekt av badrum, halvriven vägg, golv med rivet kakel och rörgenomföringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Ska ju köra kerasafe folie tillsammans med vatette badrumsfördelare. Fördelaren har ju 3 rör ut från vägg cc40.

De jag köpte folien av sa att jag skulle överlappa med enkla manschetter. Det kändes inte så bra att klippa och klistra manschetter på varandra. Sedan så skulle jag nog få klippa i gummit också.

Åkte och köpte en dubbel manschett men gick bet på trio-manschetten. Den finns på krautas hemsida men den finns inte i butikerna. Och ingen annan stans heller när jag sökt.

Ringde Kiilto och idag dök denna upp på posten. Tydligen ganska ny manschett från dem så ingen har lagerfört dem ännu.


Ny trippel-manschett från Kiilto för tätskikt, postleverans med följesedel synlig, grön med tre utskurna hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson och 2 till
  • Laddar…
Idag har röris varit här och tagit bort rör och pluggat igen. Hallens golv är rivet, där ska vi ha in golvvärme och klinkers.

För att smidigt kunna dra nya avloppet så ersatte vi ett kopparrör med plaströr. Det röret går ner i källaren till den provisoriska duschen. Alla rör här kommer gjutas in och vid ett senare tillfälle tas ur drift.

Även två nya hål togs upp genom 18cm bjälklag för nya matningen till badrummet av LK-pex.

Nu ska det städas upp lite och sedan ska det börjas bygga vägg.

Rivna golvet i hall med synliga rörinstallationer och plaströr som går nedåt, samt utsågade hål i bjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete i hall med rivet golv, nya plaströr, och avlopp förberett för golvvärme och klinkers.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två nya hål i ett betongbjälklag för LK-pex rörinstallation under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Just det, även fönstret med preliminär leveranstid v28 kom idag. Det var precis i tid.

Fast PVC från sparfönster.

PVC-fönster inslaget i plast på pall med leveransdokument och varningsetiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bödvar McOlsson
  • Laddar…
Har du någon skiss på hur det kommer att se ut? Hur många kvm blir det? Det ser stort ut.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Har du någon skiss på hur det kommer att se ut? Hur många kvm blir det? Det ser stort ut.
Har ingen skiss, vi har inte riktigt bestämt oss hur vi vill ha det ännu.
Det är bara 4kvm så inte så stort.

Sedan har nog sambon bestämt sig för klinkers och kakel. Det blir 15x15 vita i halvförband på väggarna. Klinkers blir Terrazzo Retro mörkgrå.

Hexagonalt Terrazzo Retro klinker i mörkgrå nyans med inslag av ljusare stenpartiklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommod och högskåp:

Grå badrumskommod med två lådor och vitt handfat ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett mörkgrått badrumshögskåp mot en vägg med vita kakelplattor i halvförband.
 
  • Områdesskiss för badrumsrenovering med markerade installationer för dusch, tvättställ och toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har efter annan tråd bestämt avloppsplacering. Ska hyra en maskin får att spåra ner avloppen i bjälklaget då de annars inte kommer få plats.

Har även börjat att dra igenom ett nytt 110mm hål genom bjälklaget med Julas diamanthålsåg. Det går sakta men säkert framåt, men det är extremt jobbigt att slita ut sig i 5 minuter med borren för att sedan se att man tagit sig igenom 4mm av 18cm bjälklag. Kanske skulle hyrt den där kärnborren iallafall.

Gjutjärnsluftningen är borttagen samt 1 eternitkanal för den nya ventilationen. De andra 2 kanalerna ner till källaren får vara kvar.

Avloppsrör installation i bjälklag med genomföringshål och uppsamlad borrspån på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Utbyhuset och 3 till
  • Laddar…
Då ska vi se vad som hänt sen sist.

Jag beställde en isolationsprovare från Kjell och Co. Den hade blivit testad av andra på forumet och ska fungera bra för att mäta golvvärmen. Jag mätte igenom slingan i kartong och det var korrekta värden.

Isolationsprovare Uni-T UT501A på Kjell & Companys webbplats, visar pris och kundomdömen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har bilat färdigt spåren för avloppet och kollat av så det är korrekt fall. Även dragit nytt avlopp i källaren då jag fick gå ner på ett nytt ställe i nya badrummet. Ser ju inte för lattjo ut, men det är bara en gammal tvättstuga där nere.

Nylagt grått avloppsrör längs väggen i ett rum under renovering med synliga isoleringsmaterial och rörinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan har det dragits el och vatten. Jag använder mig av LK pex med fixturskena och deras väggbocksstöd. Sedan vatettes badrumsfördelare för att dra allt dolt. Kommer gjuta in rören i EPS:en.
Har även installerat nytt fönster och sätt till att karmen hamnar i liv med gipsen för att kunna dra ut tätskikt på karmen.

Renoveringsprojekt med nydraget avlopp och installationer i otapetserat rum med synliga plywoodväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt med nyinstallerade väggbocksstöd på oskyddade plywoodväggar i förberedelse för rördragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsarbete med nyinstallerat fönster och väggisolering i trämaterial med synliga spikar och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu ska det bara skivas klart och sedan förbereda för gjutning.
 
  • Gilla
Utbyhuset och 2 till
  • Laddar…
Nu är all plywood uppe. Jag har avvaktat med att regla upp ovanför framtida dörrkarm då jag inte riktigt vet hur högt golvet blir efter gjutning. Så kommer regla över dörren efter gjutning och såga bort överflödig plywood med sticksågen. Ställer tröskeln på flytspacklet innan tätskikt.

Jag passade på att sätta in vinkelprofiler i innerhörnen som lite extra förstärkning.

Renoveringsarbete med plywoodväggar och metallstomme, elektriska installationer pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan har jag sänkt taket med 10cm. Körde ram av stålskenor som jag sedan fällde in 45x45 reglar i. Jag hängde mig i reglarna för att kolla funktion. Det höll, så de ska nog orka hålla uppe några takskivor.

Interiör av ett rum under renovering med plywoodväggar och sänkt tak med synliga träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska sätta in 3 spottar i taket. Malmbergs md55. Jag trodde drivdonet skulle få plats i en bigbox-apparatdosa, men icke. Så kommer klä in en liten box i gips och sätta en inspektionslucka i hallen istället. För att inte ha fk-kablarna enkelisolerade så kommer ”en kompis” sätta på krympslang när de kommer ut från slangen. Det bör vara halvt ok enligt regelboken om ”kompisen” förstått det rätt. Kablaget till spottarna får dras enkelisolerade i taket sa min ”kompis”.

Plywoodvägg med öppet tak, synligt drivdon till spotlights och reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska golvbrunn, vattenrör och avlopp fixeras innan EPS:en. Får sätta mig ner och räkna ut lite nivåer på allt. Det är detta som jag är mest osäker på. Att få korrekt höjd på eps och flytspacklet så jag klarar kravet på 2cm från brunnsfläns till ovankant på tätskikt vid tröskel. Det är ganska nära till dörren, men kommer förhoppningsvis över de 2cm med uppviket till badrumströskeln.
 
  • Renoveringsprojekt med synliga vattenrör, avlopp och kabeldragning på ett betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Utbyhuset och 3 till
  • Laddar…
Hej,

Kul bygge, vi verkar vara inne på samma moment.

Jag har också väntat med att regla överliggaren i dörrhålet av samma anledning som du, flytspackel i mitt fall (pun). Kommer att kapa skivor med sticksåg sedan.

Har du tagit bort syll i dörrhålet? Min är kvar då jag inte hunnit räkna på höjd och kollat vilka trösklar som finns.

Träreglar för en dörröppning i ett byggprojekt, med borttagen syll och kablar som syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/J
 
E erikssonjorgen skrev:
Hej,

Kul bygge, vi verkar vara inne på samma moment.

Jag har också väntat med att regla överliggaren i dörrhålet av samma anledning som du, flytspackel i mitt fall (pun). Kommer att kapa skivor med sticksåg sedan.

Har du tagit bort syll i dörrhålet? Min är kvar då jag inte hunnit räkna på höjd och kollat vilka trösklar som finns.

[bild]

/J

Japp, jag har följt din tråd ett tag

Jag har rivit upp golvet i hallen utanför badrumsgolvet för att senare gjuta upp med eps där också och lägga golvvärme.

Så jag kommer sätta en skiva på reglarna utvändigt i dörrhålet för att stoppa eps:en. Sedan flytspackel mot samma skiva. Efter det så lägger jag på tröskel och karm.

Så eps och flyt kommer fylla upp golvet i dörrhålet.

Har du borrat än? Du verkade grymt sugen :)
 
  • Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Nu har vi ett uppbyggt golv. Jag fixerade vatten och avloppsrör. Gjöt fast golvbrunnen i våg och primade betongen och plastade plywooden.

Blandade EPS:en i plastsäck och körde på som en bagare. Gick faktiskt väldigt smidigt. Slängde på EPS till 20mm under brunnsfläns då EPS:en kräver 20mm flytspackel ovanför.

Använde mig av avdragsbanor av vinklad plåt som jag skruvade fast i plywooden. Sedan hade jag en laser till hjälp också.

Gjuten golvbrunn i våg, primad betong, fixerade rör och vinklad plåt skruvad i plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fem förpackningar EPS-betong och en tom hink på gräsmatta, förberedelse för golvbyggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nybetongat golv med synlig golvbrunn, vatten- och avloppsrör, samt plywoodväggar i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blir det gips, armering och golvvärme innan jag flyter 15mm plant. Sedan stänger jag av duschzon och flyter fall i övriga rummet. Sedan handspacklar jag upp det lokala fallet.
 
  • Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Har armerat och lagt på golvvärmen. Hittade lite skruv med platt skalle som jag fäste armeringen med. Sedan stripes och smärtlim till golvvärmen. Mötte igenom kabeln igen och allt var i sin ordning.

Armerat betonggolv med installerad golvvärme och synliga fixeringsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Isolationstestare på golv med armeringsnät och golvvärme visar 5.50 MΩ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan var det dags för flytspacklingen. Tänkte ta 15mm först, sedan stänga av väggen vid duschen och sedan flyta fall i resterande rummet. Och handspackla upp lokala fallet.

Aldrig flytspacklat innan. Trodde det skulle flyta mer än det gjorde med Max volym vatten. Så gjorde en liten tabbe med sista hinken spackel. Den flöt inte ihop så bra med det andra och det blev lite för mycket när jag tömde sista hinken. Jaja, det blev några små kullar, fick skrapa bort lite så får jag rätta till resten med flyt omgång två.

Nygjuten flytspackel på badrumsgolv med synliga armeringsskruvar och golvvärmerör, ojämn yta efter första spacklingen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Utbyhuset och 2 till
  • Laddar…
Vackert!
Jag tror jag lägger ut flytspacklandet till mattläggare i mitt fall (pun).

Ser att du har gipsat väggarna. Hur blev genomföringen av tappvatten mot gips? Klarade du 2 mm?
Jag har inte borrat än men kör nog på att ta både plywood och gips i samma 32 mm borr.

Kämpa på!

/J
 
E erikssonjorgen skrev:
Vackert!
Jag tror jag lägger ut flytspacklandet till mattläggare i mitt fall (pun).

Ser att du har gipsat väggarna. Hur blev genomföringen av tappvatten mot gips? Klarade du 2 mm?
Jag har inte borrat än men kör nog på att ta både plywood och gips i samma 32 mm borr.

Kämpa på!

/J
Jag får se hur fallspacklingen går imorgon. Den känns mest oroande av allt i byggandet. Svårt att veta hur materialet beter sig när man aldrig pysslat med det. Men det går ju alltid att lägga på mer spackel om det blir fel

Jag körde 30mm borr genom gipsen. Det blir bra nog.
 
  • Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.