Hej!
Jag undrade tidigare hur illa mitt badrum var. Enligt förvaltaren måste vi renovera då man uppmätt fukt i väggen. Olika firmor säger ju olika. En firma vill riva allt, dra om rör och bygga nya väggar. En annan tycker det räcker med att slipa ner väggarnas tätskikt och göra nytt och kakla, dessa erbjuder fast pris. Hur skulle ni göra? Vem ska man lyssna på? Vad ska man tänka på och vad menas med 2 års garanti och 10 års ansvarstid?

Mvh

Stephen

badrum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Thomas Lundquist
Du ska lyssna på den som vill riva allt. Är det betongväggar så är det ju inte så mycket att riva men har du gipsväggar med fukt i så har du garanterat svartmögel bakom gipsen och väggen är både förbrukad och inte tillräcklig för att sätta kakel på. Tänk bara på att lyssna med föreningen angående brunnen. En del vägrar att den ska bytas då klåpare ofta hamnar i våningen under vid bilning.
 
Jag tycker att det ser ut som att fukt kommit in i vägen - Lite bubblor på vävtapeten samt att väggen verkar helt perforerad.
Skulle absolut inte göra annat än att riva ned ytskikten och sätta nytt.
När man ändå är igång skulle i vart fall jag byta rör och då lika gärna sätta dem i väggarna.
Även brunnen är ett kritiskt läge och är den av äldre typ/lösning så borde även den bytas.

Min åsikt - Riv allt, ersätt med nytt. Det svider mer att snåla och sen inse sitt misstag, ett dåligt tapetval är en sak, men riva ett kaklat badrum kan inte vara kul för plånboken.
 
Ja nu var en välrenommerad firma och kollade. De påstår att väggarna behöver torkas och slipad. Att det är betong och så, men man vet inte. De rör man byter, är det stammarna det?
Mvh

Stephen
 
Finns det någon speciell firma i Stockholm som man bör lita på? Dåderman verkar ju bra..
 
Dåderman har i vart fall renoverat ett par badrum i fastigheter där jag jobbat och intrycket varit bra och så även arbetet. Kikat på en del då jag skall ge mig på att göra samma hemma, mig veterligen gör dom helt rätt i det dom gör.
Sen finns det självklart andra aktörer och du skall inte tveka att ta in offerter - Dela gärna med dig här på BH så får du säkert hjälp på traven att fatta ett belsut.

Har en annan firma som gjorde två badrum i förra veckan åt en bekant i Spånga, i villa. Han var proffsig och väldigt metodisk, kikade på bygget lite nu och då av nyfikenhet. Bodde visst på Ingarö om det kanske är nära dig.
 
Redigerat:
Jag har fått offerter från Dåderman, Blå och Badrumsrenoverarna. Dåderman tar ca 30.000 kr mer än de andra. De verkar faktiskt bra allihopa. De tror inte man behöver riva väggarna utan enbart tätskikt, torka och lägga på nytt tätskikt och sedan kakel. Jag tyckte Badrumsrenoverarna lät bra, 70.000 + material som kakel, inredning och indragning av avlopp till tvättmaskin och el till denna. De andra tar ju 111.000 (Dåderman). Har ni hört om dessa andra?

Mvh

Stephen
 
Googlade lite och hittade denna hemsidan som handlar om en badrumsrenovering av badrumsrenoverarna:

http://hardshipsweden.wordpress.com/

Personen som skapat sidan är iallafall inte nöjd, detta behöver iofs inte vara något varningstecken.
Gå och och titta på bilderna och kontakta personen som lagt upp sidan så får du hans erfarenhet.
Sedan kan det ju finnas 100 andra som är nöjda och ofta säger man inget när man är nöjd, bara när man har något att klaga på. Försök få tag på andra som de utfört jobb hos, inte bara de referenser som de ev. ger dig.
 
Läste lite i tråden ovan, visst, det var säkert en hel den felaktigheter, men vissa gnällsaker är rätt absurda, t.ex hur det ser ut kring avloppen INNE i ett vaskskåp, eller inzoomningar på mjukfog som har någon liten microspricka på 0.3mm. Men det e klart, är man generellt missnöjd, så börjar man gnälla även på detaljer.
 
Edit..
 
Redigerat:
För att kunna få en uppfattning om priset är högt eller lågt. Vad är det som du får i materialväg och hur stort är badrummet?
 
Hej! Badrummet är 155 * 150 * 270 och priset blev 69500 efter rotavdrag ink moms. Badrumsrenoverarna är behöriga och har blivit godkända av förvaltaren. Tre dagar efter att de börjat säger de att de vill göra momentsbesiktningar. Jag meddelar BR (Badrumsrenoverarna) som lovar kontakta förvaltaren. Sedan åker jag på min fars begravning och hör inget mer efter det gått tre veckor...idag. Då påstår förvaltaren att de inte blivit kontaktade och BR att de kontaktat förvaltaren som lovat ringa tillbaka men aldrig gjort det. Nu är badrummet kaklat och snart färdigt. Sedan påstår styrelsena att BR anlitat en underleverantör, Aspuddens Rörservice, som de säger inte är behörig för sakervatten.se . Påståendet att det står i stadgarna att det ska ske momentsbesiktning kan jag inte se stämmer, då ajg lusläst stadgarna, däremot är jag ansvarig att det är en behörig firma som gör jobbet, vilket jag anlitat och som förvaltaren godkänt... Hur går man vidare härifrån tycker ni? Vad ska vi ta oss till?
Vi har betalt 2/3 av renoveringen, men inte resterande belopp.

Mvh

Stephen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.