Håller på att klia mig i huvet när det gäller planeringen av vår kommande badrummsrenovering.

Som det är nu kommer vi behöva blåsa hela rummet och bygga upp nytt golv, ny brunn, tätskikt osv osv.

Badrummet är på undervåningen på ett kedjehus från 64 och det är ca 3 kvadrat stort. Vi ska ha toastol, kommod, spegel,1 högskåp, duschhörna med vikväggar, handdukstork, helkaklat, elgolvvärme,och en fläkt av nåt slag.

Toastolen och handfatet skall vara kvar på plats, handdukstorken skall sitta i princip där det gamla vattenburna elementet sitter. Vi kommer behöva bygga gen en ventilationslucka*/fönster med aluflänsar för den kommer sitta i hörnet dit duschen och golvbrunnen kommer behöva flytta.

Det var bakgrunden. min fråga/frågor är; Vad är bäst, totalentreprenad eller sjävl vara herre över bygged och plocka in hantverkare själv efter behov. Jag har tillgång till en duktigt rörkille och elektriker, men saknar resten. Jag kan riva ut skiten själv men har vare sig lust eller koll på ruppbyggnaden. Vad är fördelen respektive nackdelen med att som sagt att offerera ut i det okända för att få en totalentreprenad kontra att plocka in kända hantverkare där man har det och gå på deras rekomendationer kring de övriga?

Hur ska jag sen tänka kring inköp av blandare, toastol, handdukstork osv osv. Kan jag köpa det själv utan potentiella prroblem kring framtida garantier osv. Fick nämligen höra att om jag köper de själv lär jag få svårt att hitta nån hantverkare som installerar det iom att dom kommer behöva stå för garantierna i efterhand och att jag i princip blev tvungen att köpa framförallt toastolen och blandare från VVS firman för att få det installerat med garantier. Stämmer det?

Sen undrar jag över vad man kan räkna med för totalkostnad, mellan tummen och pekfingret såklart för en sån här renovering i södra stockholm i dagsläget, jag vet att det är en klassiker i sammanhanget men räcker det med en hundring eller blir det tight?
 
Vi gjorde om vårt för inte så länge sedan (Skåne). Ca 5.5m² där det tidigare satt våtrumsmatta.
Vi skulle ha det helkaklat med elektrisk golvvärme, ett avlopp skulle flyttas (vaskavloppet) samt att vi ville ha dolda installationer.
Så ungefär som det verkar bli hos er förutom att vi kunde spara vissa delar av golvet.
Valde totalentreprenad eftersom jag kände att tiden inte skulle räcka att göra det själv. Hade dessutom bara en dusch (den som skulle rivas) och att vara utan dusch för länge var inget vi ville.

Vi skulle enligt offerten köpa porslinet, blandare, bottenventil, toastol e.t.c. själv. Inga som helst problem för den firman vi anlitade. Dock tar dom ju inte "garantin" om kranen börjar läcka (i packningarna, inte inkopplingen) utan de står för garantin på installationen fram till kranen.

Vårt kostade totalt med alla inköp som vi gjorde samt VVS, el och bygg/kakling precis under 110' efter ROT
 
Om jag nu väljer att, så att säga, göra det själv, vilket det lutar åt då jag har stort förtroende för "min" elektriker och rörpulare, då behöver jag "bara" nån som gör själva byggandet och plattsättandet. Snickaren bygger upp reglar och golv, men vem flytspacklar golvet, sätter upp tätskiktet, är det plattsättaren? Antar att det såklart kan variera men i generella termer?
 
Fabbe skrev:
Om jag nu väljer att, så att säga, göra det själv, vilket det lutar åt då jag har stort förtroende för "min" elektriker och rörpulare, då behöver jag "bara" nån som gör själva byggandet och plattsättandet. Snickaren bygger upp reglar och golv, men vem flytspacklar golvet, sätter upp tätskiktet, är det plattsättaren? Antar att det såklart kan variera men i generella termer?
Generellt gör plattsättaren antingen hela byggnationen såsom regla, sätta skivmaterial, flyter fall, tätskiktar och plattsätter eller bara tar över från färdig väggskiva och golvskiva.

Litar du på dina nuvarande så använd dem som referenser på några vettiga plattsättare att samarbeta med. Kolla ändå upp lite med fler referenser och kolla försäkringar, ekonomi mm
 
Brukar väl vara plattsättaren som sköter tätskikt, flytspackling och kakel. På firman jag anlitade fixade dock samma person både bygg och tätskikt/kakel.
Inte för att BKR eller liknande intyg säger något om slutresultatet men det kan i alla fall ge en indikation på om de är någorlunda insatta i vad de pysslar med.
Ska du hitta någon som ska fixa tät/ytskikt så hör runt bland vänner och kollegor. Brukar alltid finnas någon person/firma som mer än en har bra betyg på.
 
eller fråga din rörkrökare om han vill ta på sig totalentreprenaden, eller fråga om tips på plattsättare och eller snickare

en rörkrökare bör ju vet vilka som gör bra jobb
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.