Hej,

Önskar jämförelse ang. tidsåtgång för elarbeten utförda i vårt lilla badrum i sommarstugan på ca 3m2.

Allt rivningsarbete bortsett från initierande avsäkring av elen utfördes av annan resurs än elman (snickare-projektledare, rörläggare, plattsättare och målare har varit delaktiga under renoveringen).

- Ur/inkoppling av befintlig handdukstork
- Ersätta bef. kontakt till Tvättmaskin med ny (borttagning av bef. brytare)
- Urkoppling befintlig VVB elektriskt
- Inkoppling av ny VVB elektriskt (ej montage)
- Installation av totalt 5 st spot (3 i tak samt 2 smyg i fönster)
- Byte våtrumsfläkt
- Lägga in golvärme och styrning (2-3m2)
- Inkoppling av el till huscentral

För ovan fakturerar han 56timmar.....är det rimligt?

Samma elektriker har tidigare under renoveringen fakturerat 265 timmar för:
- tillbyggnad av 25m2 med separat golvvärme i både kök och sovrum
- uterum 18m2 med golvvärme
- Lägga golvvärme inkl. styrning i befintligt del av totalt ca 20m2 (totalt 3 olika termostat)

Jag har förstått att 265timmar för ovan är åt skogen för mycket......

Samma elektriker fakturerade mig 9,5 timmar för installation av laddbox 0,5meter från bef. elskåp.

Jag känner mig ganska blåst på tid men önskar hjälp med argumentation för att bestrida badrumsfakturan med sina 56 timmar.

Tacksam för kommentarer!
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Vid löpande arbete (bara kommit överens om timpris innan) så har man rätt att få en väl specificerad faktura där det typ för varje dag står arbetstid och vad som har gjorts under de timmarna. Att begära en sådan specifikation kan ju vara ett första steg och därefter är det ju lättare att se om varje arbetsmoment tar orimligt mycket tid eller om personen har gjort saker som du inte är medveten om.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Vid löpande arbete (bara kommit överens om timpris innan) så har man rätt att få en väl specificerad faktura där det typ för varje dag står arbetstid och vad som har gjorts under de timmarna. Att begära en sådan specifikation kan ju vara ett första steg och därefter är det ju lättare att se om varje arbetsmoment tar orimligt mycket tid eller om personen har gjort saker som du inte är medveten om.
Tack för inspel! Jo, jag har fått del av hans dagbok men den är väldigt tunn och för odetaljerad för mig att bedömma. Väldigt generalla uttryck används som "inkoppling av komponenter", "kabeldragning", "planering och mätning av golvvärme" etc. Utfyllnadsaktiviter som "inkoppling av el" mm återkommer.....Jag har fortfarande väligt svårt att förstå hur han använt 7 hela arbetsdagar till en så begränsad uppgift.
 
BirgitS
Då får du begära mer information. Det ska vara så väl specificerat att åtminstone en annan elektriker kan avgöra om tidsåtgången är skälig.
 
  • Gilla
Farbrorfred
  • Laddar…
Inkoppling av komponenter bör handla om själva inkopplingen. Vilket normalt det är 5-10 min. Per komponent, Max.

Att kontrollmäta golvvärmen går på någon minut. Att lägga golvvärmen tar nog en timme eller två. Det som ofta drar iväg i tid för badrum är att det kanske behövs 5-6 besök, där ett eller två av dem innebär någon enstaka minut direkt arbete. Men med restid, ställtid (bära in verktyg osv) blir minuten kanske både 2o 3 timmar.


Tiden låter som kraftigt tilltagen. Men vi vet inte hur besvärligt det ev. varit med kabeldragning till spottarna och centralen. Det kan gå på 10 minuter eller 15h beroende på omständigheter.
 
H hempularen skrev:
Inkoppling av komponenter bör handla om själva inkopplingen. Vilket normalt det är 5-10 min. Per komponent, Max.

Att kontrollmäta golvvärmen går på någon minut. Att lägga golvvärmen tar nog en timme eller två. Det som ofta drar iväg i tid för badrum är att det kanske behövs 5-6 besök, där ett eller två av dem innebär någon enstaka minut direkt arbete. Men med restid, ställtid (bära in verktyg osv) blir minuten kanske både 2o 3 timmar.


Tiden låter som kraftigt tilltagen. Men vi vet inte hur besvärligt det ev. varit med kabeldragning till spottarna och centralen. Det kan gå på 10 minuter eller 15h beroende på omständigheter.
Tack för input! Jag kollade hur många olika dagar som han debiterat tid enligt dagbok,....12 olika dagar! Han känner sedan tidigare hela elcentralen och har kunnat förbereda väldigt mycket inför badrumsrenoveringen (vet dock ej hur han gjort) eftersom han även stått för de tidigare renoveringen. Jag får det till att det totalt varit 13st olika elektriska inkopplingar (5 spot, 1uttag för rakapparat, 1st strömbrytare, 1 uttag till TM, 1 brytare till VVB,1 dragning mellan brytare-VVB, 1 st golvvarmekabel, 1st golvvärmestyrning,1st våtrumsfläkt. Vi rev även en liten väggdel där han hävdar att han dragit om ström (stämmer säkert). Det måste varit relativt enkelt för honom att dra kablarna både till spottar och till centralen som är placerad precis utanför badrumsdörren (<1,5m).


Ovan är i princip allt....fakturan slutade på 47.025kr efter rotavdrag (56timmar)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.