Vi har funderingar på att renovera vårt badrum, eftersom det är allmänt sunkigt med en massa hål i tapeterna t ex.
Men eftersom vi bor i BR och ska sälja om några år vill vi inte lägga allt för mkt pengar på det.
Jag har suttit och räknat lite på materialkostnaderna och skulle bli glad om någon har lust att kolla om jag har gjort en glädjekalkyl, eller om det kan stämma.
Arbetet gör vi helt själva.

Vissa saker vet jag satt de saknas i beräkningarna, som t ex nya gipsskivor och vinklar att sätta bakom dem, samt silikon. Men jag misstänker att de inte är någon större kostnad, och hittar ej priser på nätet.

Badrummet är 3,5 kvadrat, med 16 kvadrat väggyta, och ska ha kakel och klinker, men ingen golvärme.
Golvvärme skippar vi eftersom lägenheten är så otroligt varm. Har redan klilnker i hallen utan golvvärme som känns bra.

Flytspackel, åtgång 5,6kg per mm för hela rummet.
Räknar med 4mm. Kostnad 239 kr.
Här visste jag inte riktigt vad jag skulle räkna med, men eftersom vi inte ska golvvärme antar jag att det inte lär gå åt alltför mkt, om något alls.

Fuktspärr, åtgång 2,5kg per kvadrat, vilket ger en total åtgång på 50kg. Kostnad 2240kr.

Fix, åtgång ca 3 kg per kvadrat, totalt 60kg.
Kostnad 555kr.

Klinkerfog, åtgång 1kg per kvadrat, totalt 3,5kg.
Kostnad 59kr.

Kakelfog, åtgång ca 1 kg per kvadrat, totalt 16kg.
Kostnad 200kr.

Kakel, 79kr kvadraten. Kostnad 1264kr.
Klinker 200kr kvadraten. Kostnad 700kr.

Summa: 5257kr.

Åtgången är beräknad enligt tillverkarens tabeller.
Inredningen i övrigt ska inte bytas.

Vad är glömt? Jag tror inte att det återstår några stora kostnader, eller?
Hoppas på att hålla en budget på 10 000kr utifrån detta, förutsatt att jag inte glömt något väldigt kostsamt då.

Tacksam för alla ev synpunkter!
 
Hur är det med brunnen, behöver inte den bytas? Vad är det för bjälklag?
 
Är endast i inledningsstadiet av planeringen så jag har ännu inte stenkoll på vad som ska göras. Brunnen vet jag ej om vi kan behålla, men den är iaf från 93.
Och med bjälklag menar du?
Det jag vet är att under våtrumsmattan på golvet är det betong, på väggarna är det gips.
 
Då kan ni behålla brunnen, om den är i gott skick. Och det var det jag undrade, vad golvet består av mellan våningarna.

Låter som du har räknat ganska rimligt på material. Kanske kommer behövas någon säck flytspackel till om fallet är dåligt, är det bra fall behövs ingen flytspackling alls. Och du har räknat väldigt högt på tätkskiktet, normalt går det åt ungefär hälften av den mängd du skrivit.
 
Ok, skönt att få lite feedback. Har som sagt gått enligt tillverkarens åtgångsangivelser, men anade att det kanske inte alltid stämmer. Tätskitet är räknat att dras på 2 ggr, eftersom tillverkaren rekommenderade 2-3 ggr. Men du kanske menar åtgången per kvadrat?
Hur avgör man om brunnen är i bra skick, samt att den faktiskt kan behållas?
 
Har du hittat en leverantör som anger att det ska gå åt 2,5 kilo tätskikt per m2? Vilken är det..? Det brukar anges som en total minsta åtgång och den brukar ligga runt 1-1,5 kilo. Utom Kiilto, de anger hur mycket som ska gå åt per strykning, tror de har 0,7 kilo per strykning.

Om brunnen är från 1993 är den typgodkänd för användning med vätskebaserade tätskikt. Är den inte sprucken eller skadad på något vis så kan ni använda den.
 
Räknade enligt Biltemas produkter, för att de var de enda jag hittade med pris på nätet. Det står att det bör strykas 2 ggr (inte 2-3 som jag skrev innan) och att åtgången är 1,2-1,3kg per kvadrat. Antog att det var per strykning, men det kanske inkluderar båda strykningarna då?
 
Det inkluderar säkert båda strykningarna.
 
Ok, det var ju inte så dumt, då sjunker kostnaden lite då.:)
Tack för all hjälp, är underbart när man kan få så snabba svar!
Ifall någon oroar sig så kommer vi ta hjälp av ett par bekanta med mkt erfarenhet när det är dags, eftersom vi aldrig har vågat oss på så här stora projekt förut.:)
 
Det låter bra. Och läs och fråga här på forumet om det är någonting som dyker upp.

Förresten, det kan vara en god idé att läsa den klistrade tråden längst upp, där finns grunderna.
 
Jo, jag har ögnat igenom den i all hast, men ska kika lite närmare tänkte jag.
Men nu ska jag ringa försäkringsbolaget och BR-föreningen och se vad de har för krav/önskemål.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.