Hej, vi står i valet av att göra en "budgetrenovering" med lite färg, ny duschkabin och handfat alternativt renovera hela badrummet. Vi har nyss bytt kök, så betalning kvar på den 1,5 år till. Vad säger ni, vill man själv renovera om ett äldre badrum med de färger som man väljer när man köper hus eller är det att "gilla läget" när det är ett nyrenoverat badrum med kanske inte just de färger man vill ha? (behöver nog renoveras snart, vet ej exakt när detta är gjort, vi har bott här i 10 år och inte gjort något annat än tagit ut badkaret och satt i duschkabin då vi misstänkte att det inte är ordentlig tätskikt under, då en spegel på väggen var sönder och det såg inte ut att vara något direkt bakom). Här är lite bilder på hur det ser ut nu (ursäkta röran)....
och färgerna som vi funderade på är "sandbeige" på väggen under bården och "dekorationsbården" i en blå nyans samt måla kommonden i samma blåa... det svarta på väggen vid toa till sandbeige. Den nya duschen har svart inuti, så där blir det lite?
Behålla det vita golvet, gråa fogar? och väggen ovanför bården vit med vita fogar, så som det är nu. Måla dörr och fönsterkarm vita. Blir det för rörigt med dessa färger då det också är trä? Tacksam för lite tips... blivit helt "färgblind" känns det som. :oops::rolleyes::seenoevil: Äldre badrum med vita kakelväggar och en dekorationsbård, trädetaljer och en tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett äldre badrum med vita väggar, blommig dekorationsbård, tvättmaskin och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre badrum med blandade kakelplattor, duschkabin och synlig rördragning, i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett äldre badrum med vita väggar och kakel, halvrund duschkabin, tvättmaskin och ett litet fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett suddigt foto av ett äldre badrum med synlig handfat och del av duschkabin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre badrum med kombination av vita och svarta kakelplattor, träpanel och diverse badrumsprodukter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit kaklad golv i ett badrum med synlig duschkabinhörna och del av vit kommod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rund duschkabin med genomskinliga glasdörrar och svarta bakväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Badrum med beige väggkakel, vit badrumskommod, duschkabin och trähyllor med badrumsartiklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår inte frågan. Ni får väl ha vilka färger ni vill i erat eget badrum?
 
Skulle inte tro att det lösnar sig. Om jag köpte så skulle jag hellre välja själv kakel etc..
(peronligen skulle jag ite gilla dina färg val..)
 
Jag hade inte gjort det, speciellt inte eftersom det verkar vara i ganska bra skick. Folk kommer ju inte att avskräckas såvida kngenting är uppenbart fel.
Visst drar det givetvis upp buden lite, men det är inte heller gratis att renovera ett badrum.
 
Aha, ni ska flytta ut, och undrar om ni ska renovera badrummet innan ni flyttar? Läste nog slarvigt, sorry. Ja då är det inte minsta idé att renovera innan. Räkna med ett sexsiffrigt belopp om ni lejer ut allt, och det gör ni, annars kommer bara en massa invändningar om behörighet och om ni följt Säker Vatten.
 
  • Gilla
andost och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
En nyrenoverat badrum kan göra huset mer lättsålt (fungera som WOW-faktor) men det förutsätter att det verkligen är i vad som är modernt just, dvs. så som de flesta väljer att göra med sina badrum. När jag var och tittade i badrumsbutiker i somras så var det vitt och grått som gällde, inget beige eller blått klinker eller kakel. Däremot ska det nog vara väldigt speciella områden om man ska få igen pengarna med råge.
 
T
Ett fuskrenoverat badrum drar snarare ner värdet i mina ögon, det hintar om någon man försöker dölja som jag ser det.
Låt det vara säger jag så får nya ägarna renovera som de själva vill ha det.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Håller med övriga, bättre att visa aktuellt skick än att riskera att dölja något.
 
  • Gilla
Saintus
  • Laddar…
Jag tvivlar också på att det är lönt. Ett helt nytt badrum kan få någon att bli mer intresserad att köpa, men det drar knappast upp buden lika mycket som, det kostar att renovera.

Att renovera badrummet kan "löna sig" i två lägen. Antingen det perfekta huset i det perefekta läget, där du får toppriser, i still med 10 milj och uppåt. Den köparkategorin kan värdesätta högt, att huset är i perfekt skick inget behöver göras efter köp.

Eller om det är en i stort sett osäljbar fastighet, i ett läge där husen är väldigt billiga, och man får räkna med att sälja under 1 till två år för att överhuvudtaget bli av med huset, till dåligt pris. Där kan ett nyrenoverat badrum vara skillnaden mellan att få sålt överhuvudtaget eller inte. Men räkna inte med att få tillbaka pengarna för renoveringen.
 
Tack för lite input. Det är ett hus i skogen rött med vita knutar, ursprung från 1906 eller tidigare. Tillbyggt åt baksidan som inte syns när man kommer, med kök och vardagsrum som vi gjort om och öppnat upp en stor portal mellan dem så det blir lite "luft". Köket i lantlig stil med Ikeas Hittarp serie, gamla skafferiet orört. 2 sovrum på övervåningen målade i svaga ljusare nyanser, var orange och mörkblåa innan.
Så badrum i hypermodern stuk faller bort, mer åt det "lantliga" håller i så fall. Tror inte det är så svårsålt ändå, då det är ett lite gott läge ute på västkustens stora ö :) alldeles privat utan insyn av grannar + lite mark. Ska målas till våren då söderväggen flagar, i övrigt egentligen inget att anmärka på så, gammalt hus, med fungerande vedspis, djupgrävd brunn, egen ved så man klarar sig vid strömavbrott. Det är bara jag som snöat in mig på andra färger i badrummet, inte för att dölja något. Såg en bild med en helblå vägg och vitt i övrigt. Några svarta detaljer i detta, det hade matchat duschkabinen . Annars hade jag valt att göra badrummet större med liten utbyggnad på den så man får separat tvättstuge/städrum.
 
BirgitS
Renovera inte badrummet bara för försäljningen utan låt i stället köparen välja om utbyggnaden ska göras. Föreslå det för mäklaren så kan det komma med i annonsen som en möjlighet.
 
Vi budgetrenoverade vårt badrum ett par år innan vi sålde vår lägenhet. Målade taket, satte in nya dushväggar, kommod, toa etc, samt fogade om slitna fogar. Några helgers arbete och under 20000 i kostnad gjorde att badrummet såg nytt ut på bilder och kändes fräscht. Det lönade sig nästan garanterat, men var ju i en brf...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.