Hoppas att det går bra att fråga om lite mindre planlösningar också i det här forumet. Vi står i startgroparna inför att renovera vårt badrum. För att senare kunna göra köket större kommer vi att flytta en vägg 40 cm in i badrummet. Ytan blir då 230 x 210 cm men i ena hörnet stjäl murstocken och avlopps ledningar 60x 75 cm. Så här har vi tänkt när vi gjorde planritningen:

•Vi tänkte ha duschdörrar som man kan vika in som förhoppningsvis gör det lite mindre trängre.
•Helst vill jag också ha upp porslinet från golvet och eftersom vi inte vill ha avloppsledningar i väggen tänkte vi ha en toalett med inbyggnadscistern och förlänga nischen så att handfatet kan hängas på den.
•För att kunna öppna dörrarna till duschen avslutas nischen med 20 cm mån till duschen. Mellan murstocken och duschen blir det 45 cm .

Vad tror ni blir det för trångt? Jag har tejpat upp den nya väggen, nischen och inredningen på golvet i badrummt och det som jag funderar mest över är om det kanske blir för trångt mellan toaletten och handfatet. I och med att vi planerat för inbyggnadscistern hamnar toaletten precis bredvid handfatet, med en vanlig toalett hamnar den ju lite framför.

Tänkbara alternativ är att göra en nisch men med vägghängd toalett utan inbyggd cistern för att flytta fram toaletten eller att helt skippa nischen och bara ha en vägghängd toalett och handfat med avlopp ner i golvet, men då får man ju toalettens avlopp i väggen. (hmm rumpan sitter visst därbak i alla fall)

Är det kanske värt trångboddheten för att få upp porslinet från golvet ? Förutom att jag tycker att det är snyggare blir det ju lättare att städa. Synpunkter och erfarenheter tas gärna emot.

/Carina
 
  • badrum1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrum2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara en synpunkt, en badrumsdörr öppnas väl alltid utåt?
 
kanske ska vara så men nja, har nog sett ett antal som går innåt också
 
Hade badrummet flyttats eller det varit ett nybygge hade detta inte godkänts. Renoverar man kan man kanske göra hur man vill. Själv flyttade jag min badrumsplacering och då krävdes bl.a. 90 cm fritt utrymme vid sidan om toastol.
 
Oroa dig inte! Ditt badrum kommer att funka fint utan nisch. Du får inga som helst problem med duschdörrarna tack vare att de är öppningsbara såväl utåt som inåt.

Eftersom duschdörrarna är av den här modellen kan de fällas "in i duschen" när man inte använder den. Därför kan du greja dryga metern fritt utrymme bredvid toastolen genom att helt enkelt låta toastolen byta plats med handfatet.

Också jag reagerade på den inåtgående dörren. Med utgående dörr blir badrummet mycket rymligare för exempelvis rullstolsburna besökare.
 
Hej och tack för synpunkterna. Att dörren på ritningen går inåt har jag inte tänkt på. I verkligheten går den utåt. Att byta plats på toalett och handfat är kanske ingen dum idé.

/Carina
 
Du får provbajsa med dasspappret på väggen snett bakom dig, istället för att ha rullen på väggen till höger om dig...

;)
 
Jag tycker att det är logiskt att ha toan innanför handfatet eftersom man ju tvättar händerna på väg ut. Det är inget stort besvär att gå ett par steg extra för det, men det skapar bra flyt att ha handfatet närmast dörren (eller mitt emot toan) tycker jag.
 
Jag instämmer i vad Ella säger. Ursprungliga placeringen är att föredra. Mitt alternativet är bara en halvbra kompromiss ifall det krävs för att uppnå full tillgänglighet för handikappade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.