Hej.

Som snubbe med tummen mitt i handen vill jag fråga expertisen här om detta är en rimlig offert.

Vi vill anlita en hantverkare för att färdigställa ett badrum som är påbörjat av tidigare ägare.
VVS är klart (förutom vatten till toa, fattas ett par meter). Skiva på vägg är också klart sånär som på ett par kvadrat (ca 1 skiva).

Offert:

- Montering av gips i tak samt på väggar
- Montering av gips, samt målning i passage (Valv mellan dusch-badrum)
- Spackling samt målning av tak
- Inbyggnad av rör i hörn
- Montering av golvvärme 4kvm. (Komplett slinga med givare och termostat ingår)
- Flytspackling av golv i bad samt duschdel
- Montering av våtrumsmatta i bad samt duschdel
- Uppspackling av väggar i bad
- Montering av väggmatta i bad
- Montering av tätskikt i duschdel
- Montering av kakel i duschdel
- Montering av wc, tvättställ, badkarsblandare samt duschblandare.

Det som ingår är: Gipsskiva, skruv, spackel, lim, golvvärmeslinga, reglar, primer, fix och fog. (+ kopplingar, men de sitter redan där de ska...)

För detta vill hantverkaren ha 90'000:- Kostnad för elektriker och belysning tillkommer.
Jag tycker att det låter orimligt...eller är jag bara snål?
Matta, kakel, wc, bad, handfat, blandare, kommoder kostar ju en del också...
 
Låter vansinnigt. Men jag undrar om inte många hantverkare nu löper amok i sina offerter (trots lågkonjunkur) pga rotavdraget. Fick också en offert på ett minibadrum (2,24 kvm) där allt finns, som var på 90 000. Då ville elektrikern ha 9000 för urkoppling av el (gjorde jag själv på två minuter). En sida var offert, en sida handlade om det nya fantastiska ROT-avdraget.... Nu gör jag det via en kompis som är plattsättare och det kostar c:a 20,000 exklusive porslin o spegel.
 
Reglerna har troligen ändrat sig sedan bygget påbörjades. Idag får man inte använda kartongbelagd gips i våtrumsväggar.
Jag råder dig att låta montera godkända (ickeorganiska) skivor i våtrummet så att det uppfyller dagens våtrumskrav innan du lägger ner stora kostnader på tätskikt och kakel.
 
Vi gjorde något liknande, men då ingick elarbete och värmegolv och sedan klinker de offerterna gick på mellan 145 000 och 235000 (I den sista summan var det 22% rabatt inräknad):confused: Nu bor jag visserligen i storsthlm och vi brukar ligga på ett antal tiotusen mer för ett sånt arbete, men helt otänkbart är det inte tycker jag....men ta in fler offerter
 
Nog för att det inte låter som en helt extraordinär offert av vad folk verkar få, men man kan ju verkligen fråga sig hur de har tänkt där egentligen. De menar alltså att de har att göra bortåt 150-200 timmar med de punkter du har tagit upp, dvs 1-1,5 månads heltidsarbete. Personligen tycker jag det låter ganska galet. Har de specificerat hur många timmar de har beräknat till varje moment?
 
Fast när det gäller badrum så handlar det jue inte bara om själva arbetet, utan att det även är ett riskprojekt där det behövs kalkyleras större kostnader för försäkringar
 
Intressant aspekt med försäkringen. Vad ligger en eventuell självrisk på för en firma som gör bort sig? Har en släkting i grannlandet som genom ett mindre mätfel kostade bygget han var på ett flertal miljoner. Självrisken låg på 7000 vilket får anses som överkomligt.
 
joflopp skrev:
Intressant aspekt med försäkringen. Vad ligger en eventuell självrisk på för en firma som gör bort sig?

Har 0,2 basbelopp i självrisk på min entreprenadförsäkring, dvs lite drygt 8000:-
 
evasch skrev:
Fast när det gäller badrum så handlar det jue inte bara om själva arbetet, utan att det även är ett riskprojekt där det behövs kalkyleras större kostnader för försäkringar
Så kunden ska betala premium för risken att hantverkaren inte kan sitt jobb och ansvarsförsäkringen måste träda i kraft? Jag trodde man betalade x antal hundralappar i timmen just för att få jobbet gjort av någon som kan det.
 
BobbyEwing skrev:
Så kunden ska betala premium för risken att hantverkaren inte kan sitt jobb och ansvarsförsäkringen måste träda i kraft? Jag trodde man betalade x antal hundralappar i timmen just för att få jobbet gjort av någon som kan det.
Självklart ska man det. Premien ligger ju dock inbakad i de x kronorna du nämner. :cool:
 
Jag har jobbat med de försäkringar ni pratar om.

Premien för en entreprenadförsäkring ligger inte på särskilt många tusenlappar. Om den skulle slås ut på alla kunder kanske det max skulle handla om en 500 spänn max per kund. Dessutom kan man ju inte kalkylera in en eventuell självrisk, snacka om att jobba fel med försäkringen. Då tolkar jag det som att hantverkaren tycker risken att försäkringen skulle utnyttjas är rätt stor?
 
Driva företag kan man ju givetvis göra hur som helst (det finns det väl många bevis på). Om jag arbetade med att prissätta varor och tjänster så skulle i alla fall jag ta höjd i priset för att kunna hantera reklamationer.

För mig känns det ganska självklart att rörelsens kostnader skall bäras av intäkterna och inget annat.

Men för att återgå till ämnet. Om priset verkar högt, varför inte ta in en till offert?
 
Om nu självrisken är 8000 så är väl det vad företaget i absolut värsta fall kan lägga på på priset om de räknar med att de är så inkompetenta att varje jobb leder till att försäkringen behöver utnyttjas. Om man är lite mer realistisk och säger att den behöver utnyttjas i ett fall av tio (vilket fortfarande är mycket) så kan de väl lägga på sina 800, det kan ändå inte på långa vägar förklara varför ett badrumsbygge ska behöva kosta så mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.