Hej,



Jag har köpt en nyproduktion där standardutbudet är plastmatta i badrum. De går ej rubba på hur de byggs och några tillval går ej, då de är moduler som tillverkas någon annanstans och kommer färdiga.

Nu till frågan, golvet är plastmatta och väggarna är kakel 20x20 jag skulle vilja ha klinker istället, går de enligt konstens alla regler ?
 
Nja. Det är stor risk att golve (och väggar) inte är tillräckligt stabila.

Om vi antar att golvet utförs med golvspånskiva (22mm), med matta på. Och med reglar som ligger på cc60 under. Det är en standard konstruktion för vanliga golv.

Då har man två "problem" för klinkers. Dels måste kermaiska plattor sättas på ett "dött" material. En spånskiva krymper och expanderar med temperatur och luftfuktighet. Därför skall plattor sättas på gipsskiva eller flytspackel, eller liknande cementbaserat material.

Dessutom så är en spånskiva på reglar som ligger cc60 inte tillräckligt styv.

Styvheten uppnår man genom att sätta reglar på cc30 under spånskivan, eller genom att flytspackla på spånskivan ca 15mm tjockt (varierar något mellan tillverkarna av spackel). Skall det vara riktigt helt korrekt, så skall spånskivan dessutom både limmas och skruvas mot reglarna. Ett standardgolv skruvas bara.

När det gäller väggarna har man ev. samma styvhetsproblem. Det kan behövas dubbla lager gipsskiva.
 
  • Gilla
sefeldt
  • Laddar…
Om man flytspacklar en viss tjocklek, om jag minns rätt 12mm ovan golvspånskiva på reglar med cc-mått 60cm är det ok att sätta klinker.
 
Så på min fråga, går det byta att ut befintligt golv "plastmatta" till klinkers på ett enkelt sätt eller krävs en hel rivning ?
 
Ta reda på golvets uppbyggnad först, mått mellan reglar osv.
 
sträss sträss skrev:
Så på min fråga, går det byta att ut befintligt golv "plastmatta" till klinkers på ett enkelt sätt eller krävs en hel rivning ?
Det krävs tyvärr en hel rivning och att göra om både väggar och golv då du inte annars kan ansluta väggarnas och golvets tätskikt med vartannat.

Dessutom som nämnts redan flytspackel minimum 12mm vid brunnen samt fall enligt branschreglerna.

Oftast kan som även det nämnts redan väggarna behöva förstärkas beroende av cc-avstånd på reglarna etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.