Hej,

Då jag nyligen flyttat in i lägenhet där det ligger plastmatta i badrum samt kök har jag förstått att det finns lite att tänka på sett till vilka material man väljer att lägga emot plastmattan under längre perioder, så som möbelfötter eller mattor.

Möbler kommer man ju lätt undan med möbeltassar förstås, men de flesta mattor i framförallt badrum som finns på marknaden har ju någon form av gummi eller latexlager på undersidan för att undvika att de glider runt. Finns det risk att man missfärgar plastmattan undertill med dessa material, och vad bör man i så fall göra för att undvika det?
 
Betryggande, tacksam för svar!

För att utveckla trådvärdet, vad är det då för material man skall undvika specifikt?
 
Vet inte, har aldrig råkat ut för någon sådan missfärgning som du avser.
Men jag tror att om du köper dina inredningsdetaljer från välkända affärer,
som t.ex. Jysk eller IKEA, så behöver du inte vara rädd för att det skall gå så illa.
 
H
M MattiasGustafsson skrev:
Hej,

Då jag nyligen flyttat in i lägenhet där det ligger plastmatta i badrum samt kök har jag förstått att det finns lite att tänka på sett till vilka material man väljer att lägga emot plastmattan under längre perioder, så som möbelfötter eller mattor.

Möbler kommer man ju lätt undan med möbeltassar förstås, men de flesta mattor i framförallt badrum som finns på marknaden har ju någon form av gummi eller latexlager på undersidan för att undvika att de glider runt. Finns det risk att man missfärgar plastmattan undertill med dessa material, och vad bör man i så fall göra för att undvika det?
Av egen erfarenhet, plastkassar med tryck skall man inte ställa på golvet och/eller på tvättställ i plast, inte heller färgade tygkassar då det blir fuktigt i badrummet. Gummerade mattor har jag inte haft problem med. Som tidigare skrevs, köper man badrumsmattan hos etablerade företag så kan du reklamera om en badrumsmatta färgar av sig.
 
  • Gilla
MattiasGustafsson
  • Laddar…
Fenomenet har jag lyckats söka fram till att det kallas färgvandring eller migrering. Tydligen skall vissa typer av gummi eller plast från t.ex plastpåsar framkalla dessa missfärgningar, där färgen från det främmande materialet kryper ner i plastmattan, under topplagret på mattan vilket gör att det inte går att tvätta bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.