Är helt novis vad gäller el men tänkte få lite input innan man tillkallar elektriker...

I vårt badrum har vi en lysrörsarmatur som enda lyskälla. Tänds med strömbrytare på väggen.
Sista dagarna har denna börjat krångla och vi kan bara tända genom att trycka flera gånger på lysknappen. Ibland tänds den efter två tryckningar och ibland får man trycka 5-6 gånger. Känns som att den tänder enklare om man pressar hårdare i hörnet av strömbrytarknappen/plattan...

Vad kan det vara som strular? Kan det vara glimtändaren som börjar ge sig, eller skulle det bara resultera i blinkande lysrör?.

Huset är relativt nytt (byggt 2003) och vi har inte gjort några förändringar med elen eller liknande.

Tacksam för tips innan man pratar med elektrikern (om det behövs...) så man inte är helt oförstående:x
 
Börja med att byta glimmtändare. Jag har haft lysrörslampor som har funkat felfritt i åratal för att en dag utan förvarning vägra tändas något mer. De gångerna har ett par nya glimtändare varit lösningen.
 
Prova byt glimtändare och lysröret innan du tillkallar proffs. Det blir nog billigast så, för risken är nog störst att felet ligger där. Om det mot förmodan ligger i strömbrytaren, så har du inte kastat bort så mycket pengar heller, för det kan vara dags att byta dessa ändå ganska snart.
 
Ok, tack för snabba svar. Börjar med glimtändaren.
Finns det olika "starka" glimtändare? Tänkte om man skulle plocka upp en på väg hem men sitter på jobbet, så jag vet inte vad jag har för typ (om det är olika)...
 
Tänds den när man trycker hårdare på knappen låter det enarare som om strömbrytaren gett upp?
 
Fotografen skrev:
Tänds den när man trycker hårdare på knappen låter det enarare som om strömbrytaren gett upp?
Visst är det så men vi människor hittar gärna mönster även om de inte finns. De flesta trycker ju hårdare på fjärrkontrollen när batterierna börjar ta slut även fast batterierna knappast fungerar bättre för det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.