Hej!

Precis som rubriken lyder.

Har letat efter denna dubbelfyrkant, men den lyser med sin frånvaro...
Här nedan följer några bilder:

20150214_193652.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150214_193827.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150214_193908.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20150214_193926.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som vet?

För vi kan väl inte installera denna utan jord, om den nu inte skulle vara dubbelisolerad? Dvs låta jorden hänga löst utanför? Lampan ska sitta i zon 2, 1 m ovanför handfatet.

Tack på förhand!
 
Det lilla man ser av denna lampa tyder på att den borde skyddsjordas pga kabeln som går igenom metallfästet utan skydd. Men anslutning av skyddsjord ska göras tillsammans med fas och nolla, och där finns bevisligen ingen skyddsjord. Mer går inte att säga utifrån dessa bilder.
 
tommib
Är det denna lampa?
0_0_productGfx_9227527664136e09bb1f2f65960301f7.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I så fall är den troligtvis inte dubbelisolerad då det ser ut att vara massa metall på utsidan. Det korrekta svaret är att du måste ta lampan till någon som kan se till att alla berörbara metalldelar ansluts till jord. Det enkla sättet är att klämma fast en ringkabelsko på jordledaren och skruva fast den under en av de där skruvarna på andra bilden. Sen kollar du att den punkten har metallisk förbindelse med alla andra berörbara punkter på lampan (av metall). Då har du skyddsjordat lampan.

Detta är en av nackdelarna med att köpa elmateriel från andra länder. De har inte samma standard som vi. Jag låter det vara osagt om det är bra eller dåligt.

Edit: .....och ändå skrev jag så snabbt jag kunde :)
 
Mikael_L
Den där lampan kan du anmäla till elsäkerhetsverket så får dom avgöra om det ska bli försäljningsförbud.
 
Tack för supersnabba svar!

@tommib, det verkar vara den lampan. Har köpt den på rendl.se

När jag skruvade upp de skruvar som finns på bild 2, så såg jag att de är jättelånga och går rakt igenom mellanmetallpartiet fram till själva lampan. (Som ni ser på bilden.) Detta borde ju då betyda att jag kan göra som du sa med jorden runt ena skruven, eftersom den skruven då är i kontakt med alla rörbara metalldelar.

20150214_202729.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Borde ja, men som man säger: "Don't take my word for it". Jag är inte elektriker.
Det bästa är som sagt att lämna in den till en elektriker som får se till att den blir skyddsjordad. Eftersom du verkar bo i Stockholm kan jag tipsa om lampbutiken i Götgatsbacken. Jag har aldrig handlat där själv men jag tror att de gör denna typ av jobb.

Som Mikael_L sa borde den inte få säljas i Sverige överhuvudtaget....
 
Den oklara märkningen och avsaknad uppmärkt jordskruv gör lampan klart olämplig att använda. Konstruktionen är av en typ som var vanlig på 1970 talet. Den typen kallades klass 0 och var försedd ojordad stickkontakt som bara passade i ojordade vägguttag.

Klass 0 apparater får inte nysäljas efter 1990 talets mitt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Eller helt enkelt lämna tillbaka lampan och påpeka "tveksamheterna".
 
Svårt att se så mycket av bilderna. Det kanske enda som saknas för att den ska bli godkänd som dubbelisolerad är genomföringsskydd där kabeln passerar hålen i metallkapslingen. Det ser ju inte ut att finnas någon strömbrytare, utan kabeln går säkert direkt till lampsockeln. Men då är frågan vad armaturen har för slags ljuskälla, om det finns en eller flera socklar som kabeln förgrenas till. Dessa förgreningar kan då vara intressant att se. Klart är i alla fall att det är nåt skumt med lampan då den saknar symbolen för klass II, men klass 0 får ju inte säljas idag!
 
Garanterat försäljningsförbud om elsäkerhetsverket får nys om den då märkskylten saknar en hel del information.
 
Vad är det för typ av kabel som går in ? står BSFR-H tube och 125 C bl.a. Lampan drar 4,4W, så kanske det trots allt kan finnas någon specialkabel (slitstarkt hölje + mycket isolering), som har tillräcklig motståndskraft mot nötning och är godkänd att lägga i rör direkt utan extra isolering. Jag vet inte, men den ser ju inte normal ut på bilden. Ser ju ut som man lagt 2 st enkelledare i en krympslang. Kan krympslangen vara special?
Många frågor, så det är nog bäst att kolla upp innan användning!
 
C
HasseTeknik skrev:
Vad är det för typ av kabel som går in ? står BSFR-H tube och 125 C bl.a.
En snabb sökning ger vid handen att detta är en krympslang. Känns som en j-kligt tveksam konstruktion rent eltekniskt. Skulle vara intressant att se hur det ser ut i andra änden. Jag skulle anmäla till elsäkerhetsverket!
 
Vid närmare titt, så står det nog RSFR och det tyder på "standard" krympslang. Min tanke var annars att det kunde finnas någon specialvariant med beteckningen BSFR.....
 
Jättetack alla engagerade människor för era svar! Jag ska försöka anmäla lampan helt enkelt. Ska skicka tillbaka den till butiken igen. Svider dock då vi länge letat efter den perfekta lampan, och nu hittat den. Men bara att leta vidare. ;)
Tack igen!
 
Oavsett hur bra isolering är av kabeln så saknas informationen klass2 eller två kvadrater en mindre i den störra ( dubbelisolerad)eller uppmärkt jordskruv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.