I vårat badrum på övre våningen så är det bara en ventil som leder via en ventilation/fläktslang ut i skorstenen, slangen hänger "löst" på vinden och sen in i skorstenen. Ingen fläkt eller nåt utan bara ett typ utsug med självdrag som det är i skorstenar. Funkar väl hyggligt men inte jättebra. Skortenen eldas inte i längre (förutom en helg per år vid brödbak) så fukten torkar ju inte riktigt ur,,,

Funderar på att sätta in en fuktstyrd fläkt istället i denna kanal. Hur är det ur fuktsynpunkt på vinden/i skorstenen? Missade en fläkt i ytterväggen när vi renoverade badrummet för ett år sen.

Tips och råd angående detta?
 
Köp en fläkt som man kan ställa på “grundflöde" och sedan på ”max” när man duschar (t.e. PAX240). Då blir det bra.
Du skulle försöka isoleren röret på vinden om den är kalt.
 
Röret måste isoleras annars får du kondens det har du säkert redan fått..

jag har själv fått byta en hel del brädor pga detta då förra ägaren hade tagit vad han hade hittat och använt som ventelations rör. Men det är en annan historia.

Själv har jag just monterat en Pax230 som går på lågvarv hela tiden för att hjälpa självdraget, vid hög luft fuktighet så max:ar den. Märkte att nu på sommaren så går den ned luft genom min kanal i stället för upp (när det blåser ute).. Så fläkten kommer nog lösa detta.. Den är ej i drift ännu pga el:en.

Se till att du har bra till luft till rummet (genom dörren/karmen/tröskeln helst lågt plaserad). Annars blir det svårt att få ut något.. :)
 
Hur isolerar jag detta rör/slang då? Vira gullfiber runt eller vad ska man ta?

Och ja, i vintras var det en del kondens på rutorna på vinden...men jag tror inte att några brädor tagit skada.

Och jag har samma grej här, blåser det mycket så märker man att det blåser ner i badrummet. Så en sån fläkt får det bli!

fått två alt.-pax 230 och 240-vilken ska man ta?
 
Beror väll på vad du vill ha för funktioner.. kollade på kartonen som jag har hemma och det är en 260 inte en 230 som jag har..

Isoleringen, så ta en Stenulls matta med höns nät på ena sidan (brandmatta). Den är lätt att jobba med att få på plats. 2 varv eller likande runt röret så är det klart.

PAX Fläkt 260
Fläkt för kontinuerlig drift i steglöst inställbar
hastighet, övergår automatiskt till max flöde vid påverkan av förhöjd luftfuktighet. Då luftfuktigheten är lägre än vald nivå (kan väljas mellan 30 och 90 %) återgår fläkten till det inställda lägre flödet.

PAX Fläkt 240Med varvtalsregulator. PAX 240 avsedd att monteras i kanaler där självdraget kontinuerligt behöver förstärkas. Försedd med inbyggd varvtalsregulator för steglös inställning av ventilationsflödet. Läggs manöverspänning på direktingången (D) går fläkten på max hastighet. Den arbetar då som en tvåhastighetsfläkt.

PAX Fläkt 230 och 231 Med fukt och tidsstyrning. PAX 230 avsedd att monteras i kanaler med självdrag eller där fläkten går kontinuerligt. PAX 231 Lika som PAX 230 ovan men även försedd med mekaniskt kallrasspjäll som öppnas och stängs automatiskt utan kapacitetsförlust, avsedd att monteras i ytterväggar. Båda fläktarna är försedda med elektronisk fukt & tidsstyrning med möjlighet till vädringsfunktion och tillslagsfördröjning 2,5 min. Ställbar eftergångstid mellan 5 - 35 minuter. Fuktstyrning som kan ställas för start mellan 30 - 90 %RH. Direktingång för tillslag utan eftergångstid. (går ej att kombinera med extern varvtalsregulator).
OBS! Finns nu även i kromat utseende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.