Hej!

Vi bor i en BRF som är byggt av en stor aktör. På 2årsbesiktningens efterbesiktning så upptäckte vi och påpekade för besiktningsmannen att vi har två plattor på väggen i duschen som är spruckna och de känns tydligt. Byggaren tog hit en kakelkille som sa att ja de är sprucka, man får byta dessa. Det är inte gjort än men nu läste jag i en tråd att plattor i duschen inte får bytas, vad gäller? Vill inte få två plattor bytta och sen problem med fukt.

Vad säger forumet? :)
 
Jag vill minnas att det beror på vilket tätskikt som används så länge som tillverkaren godkänner att det görs samt att dess instruktioner följs så tror jag det var tillåtet. Men reglerna kanske har ändrats sedan jag läste det eller så var det fel. Så invänta fler svar men skulle inte vara så säker på att man inte kan. Entreprenören ger ju 10års garanti på bygget så tror inte de är intresserade av att laga dåligt.
 
Rickard.
T TypRätt skrev:
Entreprenören ger ju 10års garanti på bygget så tror inte de är intresserade av att laga dåligt
Det är väldigt få som ger 10 års garanti men det är lag på 10 års reklamationsrätt på att dom inte gjort något fel. Det är långt ifrån samma sak även om jag förstår det kan låta näsvist att påpeka. ;)

I övrigt tror jag du har rätt då även jag hört samma sak.
 

Bästa svaret

Johhhan
Tack så mycket! Har ställt frågan till styrelsen om tätskiktet och påpekat att vi borde kolla upp det så inget blir fel! :)
 
  • Gilla
Johhhan
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Det är väldigt få som ger 10 års garanti men det är lag på 10 års reklamationsrätt på att dom inte gjort något fel. Det är långt ifrån samma sak även om jag förstår det kan låta näsvist att påpeka. ;).
Vad är det för skillnad? Där vi bodde förut var ett nybygga av NCC och där utrycktes det som 10år garanti* men det är ju då på själva utförandet och den byggda stommen. Allt material som installeras som hissar, dörrstängare sprinklers, ventilationsstyrning och god knows what mer har ju sina egna garantier av respektive tillverkare men det såg jag som underförstått.
 
Rickard.
T TypRätt skrev:
Vad är det för skillnad?
En garanti är helt frivillig att ge ut och kan täcka precis vad man vill eller praktiskt taget ingenting alls. Reklamationsrätten är lag och finns i konsumenttjänstlagen och om vi tar ditt exempel där dom har gett en garanti på vad som verkar vara samma som rätten "täcker" så är bevisbördan skillnaden. Utan garanti måste kunden bevisa att företaget gjort fel efter 5år och det kan vara riktigt svårt.

Att det blir något fel/problem behöver inte nödvändigtvis vara att det gjorts något fel och då finns det inget att reklamera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.