Bakgrund: Putsad tegelvilla från 1947 med innerväggar av tegel med puts. 1½plans med källare och vind.

Problem: Badrummet på markplan för litet. 142*180 ca. Tänkte ta ca en meter från hallen så det blir 142*280. Ska samtidigt flytta duschen från ytterväggen med fuktskadade fönstret till den tillbyggda delen.

Det som hänt än så länge: Rivit ena kortväggen ut mot hallen. Kapat bort en del av parkettgolvet i hallen och stadgat upp detta. Bilat upp betonggolvet (pga idiotisk placering av toa-avloppet, 30 cm från vägg). Rivit bort äckelmatta från golv och vägg. Kapat upp nytt dörrhål i ena långside-väggen.

Till frågorna!

När jag nu bygger den nya väggen så tänkte jag använda 70*45 reglar och sätta våtrumsgips inne i badrummet och vanlig kartonggips på andra sidan väggen. Antar att man ska peta in någon isolering för ljud-dämpningens skull?
Har läst att vissa rekommenderar dubbla lager med våtrumsgips. Är det verkligen nödvändigt? Jag tänkte sätta fast en duschdörr i denna väggen och ska därför regla lite extra just där. Sen ska det vara helkaklat i övrigt. Blir det tillräckligt stabilt med en skiva på träreglar med c/c 30? Ska man ha många kortlingar? Takhöjden är 2.60.

Dörren som tidigare satt i den borttagna (flyttade) väggen tänkte jag återanvända till den nya dörröppningen. Det är en väldigt smal dörr, karmyttermåtten är 72 cm. Finns det några regler på "minsta dörrmått till badrum" som gör att jag inte får återanvända dörren? Ska karmen fuktspärras på något speciellt sätt eller är det bara att peta dit den nu innan gjutning.

Efter att jag petat dit nya avloppsrör och vattenrör så ska jag gjuta ner ett vattenburet golvvärmesystem på ett armeringsnät. Tänkte gjuta ca 100 mm snabbetong ovanpå 70 mm byggfrigolit eftersom det var så det var tidigare. Några synpunkter på detta?

Den delen av hall som numera blir badrum har ju tapeter på ganska porös puts. Måste jag knacka ner all gammal puts om jag ska helkakla. I så fall, vad gör jag för att få ett bra underlag till kaklet? Putsbruk c eller?

Tacksam för alla svar och kommentarer!
Mvh/Lasse
 
T
c/c 30 = en gipsskiva

c/c 60 = två gipsskivor
 
Tror det finns regler om handikappanpassning.. Tänkte på dörren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.