Halva mitt badrumsgolv har sjunkit nästan 1,5 cm på sina ställen. Känns som ett extra steg nästan. Det känns som om det är vid en regel och två meter framåt.

Badrummet gjordes av de förra ägarna för kanske 7 år sen. Kan det vara elslingorna som göra att sättmassan har rasat samman eller är det min värsta farhåga att det rör sig om en rejäl sättning av huset eller rör det sig om en vattenläcka?

Golvet sviktar inte utan är riktigt stumt. Det är byggt på torpargrund.

Någon som varit med om något liknanden.
 
Har du krypit in under och kollat i torpargrunden?
 
Om vi nu antar att det är gjort någorlunda efter boken så kan inte golvmaterialet (flytspackel etc) sjunka ihop på det viset. Det måste vara någon sorts sättning. Sen behöve man inte måla faen på väggen och tro att hela huste håller på att sätta sig. Det är kanske illa nog om det är badrummetsgolvet.

Du måste ju göra något åt detta. För om jag fattar dig rätt så sjunker alltså golvet, men väggarna står kvar. I så fall har garanterat tätskiktet i hörnet mellan golv och vägg blivit förstört, så du har läckage ned i trossbotten. Troligen är tätskiktet skadat även på själva golvet.

Det kan ju tänkas att detta kan hamna under dolda fel, så du bör troligen kontakta säljaren redan innan du börjar med åtgärder. Kolla med en jurist om det kan vara värt att driva som dolt fel ex. har villaägarförbundet gratis rådgivning till medlemmar.

Dokumentera sedan nogrannt med kamera hur det ser ut lager för lager när ni börjar riva.

Troligen är det bäst att undersöka underifrån som föreslagits ovan. Har du tur så kanske det finns ett tydligt fel typ en bjälke som gett sig. Det kanske går att reparera underifrån och pressa tillbaka med en domkraft. Då kanske allt utom tätskikt och ytskikt i badrummet går att rädda. För det lär du bli tvungen att fixa oavsett.
 
Har krypit ner och kollat men ser inget läckage. Iofs så sitter det asfaboard under råsponten. Måste jag riva ner detta och sedan trossbotten samt isolering? Phuuu

Fogarna i badrummet är jättefina, inte en spricka vad jag kan se varken i golvfogar eller på väggarna.

Får verkligen hoppas detta går som dolt fel. Besiktningsgubben hittade inget när vi köpte det för 3 år sen.

 
Men nu förstår jag inte. Om golvet sjunker men inte väggarna så måste det ju bli en spricka nere vid gol/vägg hörnet.

Eller menar du att det liksom sjunker i mitten bara?
 
Fogar utan sprickor, inga skador mellan golv/vägg, golvet stum, 1,5cm fal ..... det låter som en beskrivningen av ett fal mot golvbrunn som finns ju i alla badrum ;). VARFÖR tycker du att golvet sjunker??
gaia
 
Låter väl lite konstigt det hela kan tänkas.

Men när vi flyttade hit så var det väldigt fint och plant i badrummet, det tyckte besiktningsgubben också och fallet i duschdelen var bra.

Men tills för några veckor så är det precis som det blir ett litet "fall" två meter från duschområdet som inte varit förut. Kanten är ganska markant och börjar mitt på en platta och följer en rak linje. Inga sprickor någonstans. Någonting spökar i golvmaterialet........

Det känns som drömkåken.....
En dag så ramlar man väl ner i torpargrunden :-[


 
Lewen skrev:
Kanten är ganska markant och börjar mitt på en platta och följer en rak linje. Inga sprickor någonstans.
Vill gärna se en bild på detta fenomen, "en markant kant mitt på en platta utan spricka", får inte ihop detta, men en bild säger mer än tusen ord kanske.

Git o Lars
 
är det klinkermönstrad plastmatta  på golvet?
gaia
 
Skojar ni eller? Fattar inte hur golvet kan sätta sig så mycket utan att nån platta lossnar eller att man ser sprickor i fogar...
Jag hade nog rivit loss isoleringen underifrån och kollat hur det ser ut.
 
S
En bild säger mer än tusen ord, i detta fall beskriver du något som är rent omöjligt. Att du får en markant kant mitt på en kakelplatta är omöjligt utan att den spricker.
 
  • Gilla
cust3000
  • Laddar…
Fast nu 9 år senare så har nog antingen golvet slutat sjunka eller huset rasat...
 
  • Gilla
[SH] och 1 till
  • Laddar…
Fast det hade ju vart intressant att veta hur det slutade.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
S
Hahaha dra åt helvete vilken gammal tråd jag leta upp, golvet kanske blev ett bra källargolv till slut? :D
 
H
Stefan N skrev:
Fast det hade ju vart intressant att veta hur det slutade.
TS var inne på forumet senast i juni 2012, så vi lär nog vänta på svar. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.