Hej!

Är det någon här på forumet som har ngn bra ide på hur jag skall lösa följande?

Jag har en bastu dusch avdelning i mitt hus som är byggt 1978 och med dåtidens standard.

Golvspån med våtrumsmatta och väggar av gips med våtrumsmatta på.
Bakom detta är det betong både i väggar och golv (souterängplan)
I golvet är det ca 170-180 mm uppreglat och isolerat ovanpå betongen, jag vet inte om det ligger ngn isolering under grunden men jag har temperaturmätt plattan och den håller ca 14grader bakom isoleringen så det verkar så

Nu vill jag lägga in golvvärme och förmodligen klinker (ev våtrumsmatta)

Vad är bästa sättet? kan man lägga markskivor (frigolit) på betongen ev. med platonmatta under och sedan gjuta/flytspackla ovanpå detta eller är det helt galet?

Det är lite lågt i tak så jag skulle gärna vilja ta bort reglingen.

Tacksam för tips

Swemax
 
Redigerat:
Några tendenser till fukt eller mögelpåväxt där idag?
 
Nix

Förrutom att plastmattan släppt så vi använder inte duschen (har i princip inte använts de sista 10 åren)
 
Nej, då kan inte jag se något hinder för din lösning. Platon känns inte aktuellt.
 
Platon tänkte jag mest som "hängslen och livrem" om det av ngn anledning skulle tränga upp fukt eftersom det då är ventilerat
 
Hur hade du tänkt ventilera det då?
 
Jag har lagt frigolit på vår platta och kommer att gjuta ca 50 mm på detta. Gjuter då även ner golvvärmeslang. Denna lösning har jag fått rekommenderad av två olika golvvärmeleverantörer. Du bör dock inte använda dig av vanlig betong när du gjuter, för då måste du vänta 2-3 månader innan du kan lägga tätskikt.
 
Resten av våningsplanet har ventilation av grunden ute vid golvsocklarna

Så det borde fungera eller?
 
Gorran

Hur tjock frigolit lade du/rekomenderade golvvärmeleverantörerna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.