Jag ska bygga badrum på ovanvåningen och tänkte gjuta med epscement mellan bjälkarna. Ovanpå ska vi spackla in vattenburen golvvärme.

Gjutningen ska bli cirka 100mm och eftersom bjälkarna är 220mm så behövs en blindbotten (bjälkarna ligger med cc300). Tanken är att lägga plywood eller 22 golvspån på reglar som skruvar i bjälkarna. Min fundering är viken dimension reglarna behöver ha. Vad blir bäst, glespanel 28x70 eller vanliga 45x45?

Ett alternativ till lösningen ovan skulle vara att fylla upp med frigolit. Nedåt finns glespanel cc300 som är välspikad, man kan ju också skumma fast frigoliten.

Idéer någon?
 
Varför inte bara fylla isolering mellan bjälkarna lägga golvspånskivor och sen spackla ovanpå detta?
 
Jag sparar 22mm i bygghöjd genom att gjuta mellan bjälkarna istället... Övrigt golv på ovanvåningen är 25mm över bjälkarna.
 
Jag reglade och kortlade så jag fick cc30 och la golvspånet så det hamnade i nivå med överkant på bjälkarna och sedan flytspacklade jag in 12mm värmeslang..enligt maxit skulle jag ha min 15 mm flytspackel ovan slangen för rätt bärighet...
 
För det första vill du ju ha spångolvet i en enda enhet för att få det så hållbart som möjligt, annars riskerar du ju att flytspacklet spricker och tätskiktet med detta.
Jag skulle ha kapat ner golvbjälkarna säg 30-35 mm och limskruvat på en ny regel vid sidan av golvbjälken tex en 45x145 som jag sedan lagt golvspånet på och primer+spackel för att minska bygghöjden. Jag tror att ni som har gjutit/reglat mellan golvbjälkarna inte får ett stumt golv och riskerar att få skadade tätskikt med fuktskador som följd. Så mitt råd är att antingen kapa ner bjälkar och sala på vid sidan av bjälkarna eller acceptera bygghöjden. Hoppas att ni förstår vad jag menar annars får ni fråga.
Putte1: din ide är smart men jag är skeptisk till att få så många skarver i spångolvet det blir många brytpunkter i golvet
 
gjutningen blir dessutom en onödigt tung påfrestning på bjälklaget.
 
hempa111 skrev:
gjutningen blir dessutom en onödigt tung påfrestning på bjälklaget.
hur menar du här.. enligt maxit som jag använder måste gjuta 15mm överslangen hur jag än löser golvspånet.

Jo det är brytpunkterna som fick mig att fundera än gång till.. men dom snickarna jag har pratat med trodde inte det skulle bli problem med tanke på att jag kortlade i på ca cc300.

Mitt golv är byggt -64 och har aldrig över cc 500 mellan bärlagret och det gammla golvet var uppbyggt på samma sätt fast med plank och inga kortlingar..
 
Redigerat:
Jag pratade om ditt första inlägg där du nämde en gjutning mellan bjälkarna, det som du nu refererar till är en spackling jag särar på begreppen för att undvika missförstånd. Och angående det som Maxit sa så måste du SPACKLA så du har minimun 15mm täck på slangen det dtämmer. Vidare så har jag full förståelse för att du vill minimera bygghöjden för man vill ju inte ha ett steg in i badrummet. Efter vår disskussion har jag hört runt bland andra av mina kolleger och de har använt metoden med att kottla och lägga spånet mellan med bra resultat så om du använder ett fiberförstärkt spackel så skall det gå bra. Om du vill känna dig extra trygg så finns speciella armeringmattor för ändamålet som jag också rekomenderar dig att använda. Hoppas att du blivit klokare av mitt svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.