Renoverar orginalbadrummet från 1963.
I samband med renovering upptäcktes att ett elementrör sprungit läck (Finns på annan tråd), och försäkringsbolaget bilade bort en del betong för att frilägga syllen för torkning.
 Nu när allt snart skall börja byggas upp igen funderar vi på om konstruktionen skall ändras? Byggfirman pratade om att man skall lägga frigolit mellan betongplatta 1 och 2 (se skiss). Särskilt som vi har planer på golvvärme.
Vi funderar:
-Ovanpå orginalgolvklinkern fanns ingen fukt (Intakt tätskikt alltså !?)
-Skall vi ha tätskikt nu, var isåfall?
-Skall vi bygga enligt orginalkonstruktionen eller med frigolit? (Antar att syllen skall skyddas isåfall?)

Alltså enligt skiss i nästa post.
Tacksam för all ideér och förslag.
 
  • bad_golvkonstr_1963b_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan man bygga så här?
(Var skall man lägga ev. tätskikt?)
 
  • bad_golvkonstrrenov3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nog verkar det vara bra med frigolit alltid. Om jag fattar det rätt så har nu ju annars ett helt oisolerat golv och det är en riktig energitjuv. I synnerhet tillsammans med golvvärme
 
Har luskat vidare i hur badrumsgolvet skall byggas, och som det även sagts här så är de flesta experter (diplomerade eller självutnämda) ense om att isolering mer eller mindre är ett måste om vi skall lägga in värmegolv.

MEN

Efter ett besök på byggcentrums utställning (www.byggcentrum.se) i Mölndal och ett prat med personalen där framkom att isoleringen skall vara 20cm för att göra nytta. Med mindre isolering menade han det finns en risk att golvvärmen också värmer upp plattan under och därmed kan driva upp fukt i angränsande rum. Han tyckte jag skulle tänka flera gånger innan man lägger in golvvärme. Inte ens något tätskikt utanför själva duschen var aktuellt enligt honom (trots att så var fallet i orginalkonstruktionen).

Man blir ganska förvirrad, Anticimex och den byggfirma försäkringsbolagets byggfirma sa ju att jag skulle bila upp betong för att lägga in isolering och de såg ju att några 20cm för isolering inte finns (MAX hälften).

Någon som lagt in golvvärme i ett äldre hus, erfarenheter?
Vågar jag köra på enligt skissen Med 8-10cm isolering?

::)Förvirrad ::)
 
Hej!

Personaln på Byggcentrum är ute på en rejäl cyckeltur! Man kan inte säga så generelt som dom har gjort.
Frångång av fuktskydd, gäller enbart vid tillskjutande markfukt, och det måste ju undersökas om förhållandena är sådana. Men även det är ju inte en generell regel. Finns flera tillverkare som har fuktskydd som klara markfukt.

Hur hög är den totala bygghöjden, från betongplattan på marken, till färdigt golv?
 
Ardexsmitten: Tack, den totala höjden blir ca 150mm (varav Betonglager 2 står för ca 75mm, men det bilas fn. bort).

Eftersom fuktskydd/tätskikt fanns innan och var uppmätt intakt borde det ju inte bli så himla mycket sämre som Byggcentrum menade om jag lägger in ett nytt tätskikt (Kapilärbrytande) i form av frigolit och golvvärme?
 
Hej!

Om man har endast 150mm från plattan till färdigt golv, så är de ju omöjligt att bygga efter dagens byggnormer. Därför måste man, enligt min mening, försöka göra det bästa av situationen, och inte dömma ut den och säga "det går inte".

Jag skulle kontakta EPS Cement, och höra vad deras åsikt är.

http://www.epscement.com/

Deras produkt gör att man kan använda en betydligt tunnare slipsats, eller till och med tunnspackling ( vid el golvvärme).

Kommer du att ha vattenburen golvvärme eller el?
 
Det blir (som det ser ut nu) elektrisk golvvärme, badrummet är endast 5m2.
Fabrikat är inte bestämt men bygghöjd kommer ju att spela in så jag kan ha så tjock isoleringsskiva som möjligt. Har inte kollat installationstekniker för värmen än, om den skall gjutas in i betongen eller i avjämningsmassan.


Har diskuterat just betongproblematiken med farsan som är jobbar på ett betonglaboratorium så han lovar att fixa till någon betong som bara har 40mm bygghöjd och ändå är rejält hållbar. Han är dock ingen expert på isoleringsbiten, visste bara att de förr tillverkade isolerande betong men har slutat med det då den tydligen var för dyr, men möjligen kan vara något i fall som dessa dock. Kanske något liknande som EPS återupptagit/vidareutvecklat ?!
 
Hej

Att isolera med cellplast på en betonglpatta som saknar markisolering under så kommer automatiskt fukten som vädras ut genom plattan att gå upp i syllen runt om istället. Så man skall tänkta till två gånger innan man gör så, man provade detta nämligen för ca 20år sedan och i dom grundkonstruktionerna är högriskkonstruktioner idag vad det gäller mögel å höjda fuktvärden i syllområdena.

EPS år annars ett bra alternativ men kräver dubbel tjocklek mot vanlig epsskivor(frigolit).
 
Ppalm: Tack för svaret. Tänkte att det inte borde bli så mycket högre fuktbelastning i intilliggande rum efter renoveringen då tätskiktet var intakt innan.

EPSCement är det cement med frigolitkulor i alltså, isåfall sommarjobbade jag med att blanda ihop sådan på fabrik för 20 år sedan. Snacka om att jag råkade orsaka en snöstorm i juli då jag felbödömde mängden frigolitkulor med några säckar som for iväg i luften.

Får tänka till men det låter ju som ett användbart alternativ om jag inte vågar köra på markskiveprylen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.