Hej

Jag ska göra ett badrum I en tidigare inre hall på bottenvåningen I ett torp. Huset står på mullbänk och min fundering är nu hur jag gör badrumsgolvet på smartast och enklast sätt.

Badrummet kommer att bestå av dusch, handfat, toa, tvättmaskin och VVB. Kakel och klinker på väggar o golv. Golvvärme (el). Två murstockar går upp längst med två av rummets väggar.

Status just nu är att jag grävt ur 2-4dm mull (torr då huset står på en bra plats) främst för att komma upp med avlopp och vatten. Min tanke är att när jag lagt rör/slang så jämnar jag av med makadam. Men vad gör jag lämpligast därefter? Ska jag isolera med lecakulor och sedan gjuta på det (isolerade golvet bredvid med leca i rummet så att ev fukt kan vandra upp genom trägolvet)? Ska jag gjuta med EPS eller motsv.? Ska jag regla upp golvet? När golvet är på plats ska värmeslingor på, flytas och sedan tätskikt.

Tacksam för alla förslag om hur jag bäst går vidare.
 
Vi har gjort på följande sätt i vårt hus med mullbänk:
Grävt ur och fyllt upp med 15-20cm makadam, därefter en markisoleringsskiva under alla bjälkar och reglar. Mellan reglarna har vi sedan isolerat med cellulosa (15-20cm) och i badrummet har vi spånskiva, flytspackel med värmeslingor, tätskikt osv.
Vi gör likadant i hela huset förutom att vi har trägolv överallt så att eventuell fukt kan vandra upp i huset.
Tidigare har det legat täta golv i hela huset men allt är ändå torrt och fint så jag tror vår konstruktion kommet funka bra.
 
Gillar tanken på att regla istället för att gjuta. Men markisolering under reglar och isolering, därefter tätskikt. Finns det med denna modell inte risk att det kan bli fukt mellan de båda täta skikten (markisolering och tätskikt). Ska kanske markisoleringen vara diffusionsöppen eller är det tvärt om bra att den är tät?
 
Markisoleringen är diffusionsöppen så risken är ju att man stänger in fukt under tätskitet. Men det verkar ha funkat tidigare hos oss så jag tror risken är liten. Dessutom "öppnar" Vi ju upp i angränsande rum genom att ersätta diverse plastmattor med trägolv, kanske kan en del fukt gå ut där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.