Badrumsfunderingar!
Jag har ett timmerhus från 1890 som hittills aldrig i sitt liv aldrig belastats av ett våtrum, men nu ska det bli av. Badrummet byggs i ett utrymme som tidigare var bykstuga, och har därför en stor murstock. Hittills har avlopp och vatten dragits in och en tio cm betongplatta gjutits. Vi har reglat upp nya innerväggar som kläs med en slags byggskiva (håller aldrig isär vad de heter, den är ljus och består av massor av grovt spån som är ihoplimmat under tryck). Dessa skivor kläs sedan med våtrumsgips i våtrumszon 1 och vanligt gips på resterande väggar som är uppreglade.
Golvet ska flytspacklas och få elburen golvvärme. Jag ska ha duschkabin. I övrigt så ska en liten pumpautomat, tvättmaskin, torktumlare och varmvattenberedare (50 liter räcker väl till en person? Stugan i sig är lagom stor för två personer) också installeras. I murstocken finns två gamla rökkanaler som drar ut en del luft, och så kommer en paxfläkt installeras vid duschkabinen så att ventilationen blir ok. Alla vattenledningar kommer vara utanpåliggande.
Nu till våtrumszoner. Har studerat GVK:s Säkra våtrum och sett att jag måste ha våtrumszon 1 i runt duschkabinen och på hela golvet. Eftersom jag tänkt ha våtrumsmatta så blir det våtrumszon 1 på golv och alla väggar som kläs in. Men nu börjar hornen växa ut i pannan på mig. Jag vill inte klä in "hela" timmerstommen i plast, om än invändigt. Vatten kommer inte stänka på väggarna förrän den dagen som ett rör brister. Våtrumszon1 på hela golvet inkl. uppvik känns självklart- men inte på alla väggar. Jag funderar på att ha våtrumszon 1 runt duschkabinen och bakom toalett och handfat- men inte på resten av väggarna. Jag vet att jag inte får ersättning från försäkringsbolaget vid ev vattenskada om jag gör så här. Men jag tycker det är onödigt! Ett alternativ är att göra ett högre uppvik av golvmattan längs med väggarna i den händelse rummet blir vattenfyllt pga. brustet rör eller avlopp som svämmar över (bygger just nu ny avloppsanläggning, trekammarbrunn med infiltration).

Vad tror ni om kakel på väggarna? Funkar det trots att det är timmerstomme bakom den reglade väggen? Förslag på väggbeklädnad/behandling av väggar utanför våtrumszon 1?
Se även skissen nedan.

Tack på förhand! Badrumsskiss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag förstår hur du tänker ang. att vara försiktig med täta plastskikt i ett gammalt timmerhus. Här har vi ett typiskt fall då gamla hus, moderna normer och dusch/tvättvanor inte går ihop.

Även om jag håller med dig hade jag nog inte vågat chansa på en egen lösning i ett badrum som ska användas flitigt i ett hus för permanentboende. Att inte få ersättning om något går tok kan bli väldigt dyrt. I ett fritidshus hade jag kanske resonerat annorlunda. En fråga här är väl också hur väggen ser ut i övrigt. Finns det andra täta skikt utanför den tänkta plastmattan? Att ha dubbla tätskikt riskerar ju verkligen att stänga in fukt.

Plastmatta som tätskikt sägs vara ett bra val i ett trähus som rör sig. Samtidigt är det sällan snyggt i mina ögon, kanske speciellt i ett gammalt hus. Tittat på de foliebaserade tätskikten tänkta för kakel? Sägs också vara bra för trähus. Jag tror också väv med våtrumsfärg och klinker på golvet fortfarande är en godkänd lösning. Blir ju klart billigare än helkaklat och ändå snyggare än plastmatta vad jag tycker.

Blir lite fundersam över vad du skriver om paxfläkten och murstocken. Får känslan att du tänker sätta paxfläkten någon annanstans än i murstocken? Då är ju risken stor att du får tilluft via murstocken vilket inte är så lyckat... Skulle sätta fläkten i murstocken istället. Vet i och för sig inte om det skulle kunna vara olämpligt att belasta murstocken med så mycket fukt. Om det eldas i stocken hyfsat regelbundet hjälper det ju dock att torka ur den.
 
Hej Macarus!
Tack för ditt svar :).
Funderingarna fortsätter här... Nu när jag läst GVK:s regler en gång till så har jag fattat att jag måste ha våtrumszon 1 på hela ytterväggen från duschkabinen.
Funderar på att ta väv med våtrumsfärg på väggarna i våtrumszon 1, då blir det enligt branschregler. Jag vet inte hur jag ska göra på resterande väggar. Kanske målar jag dem i samma färg och nyans som väggarna i våtrumszon 1 för att få en någorlunda homogen känsla i rummet.

Det finns inte någon mer plast i väggarna som stänger in fukt, utifrån och in är det :
1. panel
2. timmerstomme
3. uppreglad innervägg med OSB-skiva och sedan gips. Här misstänker jag att jag gjort bort mig, för jag har satt 70 mm linisolering bakom den nyreglade väggen. Isoleringen ligger inte emot timmerstommen men vete sjutton om det var så bra gjort ändå.

Gällande golvet så väntar jag just nu på offert från golvfirma för flytspackling och läggning av plastmatta. Min kontakt på försäkringsbolaget tycker definitivt att jag ska sätta plastmatta (fast det är fult, jag håller med dig). Alternativet är att lägga klinkers själv (jag tror det blir för dyrt att leja bort det). Jag har en bekant som är proffs på flytspackling och som då kan göra det. Jag är inte orolig för att lägga klinkers men däremot för att jag inte kommer få manschetterna och tätskiktet att sitta korrekt kring golvbrunnarna.

Hmmm! Det var intressant input gällande fläkten! Jag hade ju tänkt sätta paxfläkten vid duschen, men du har ju så klart rätt, då kommer det ju sugas in luft från skorstenen. En del iaf. Det finns spjäll men de är inte helt täta så klart. Sedan är det en parytterdörr som definitivt kommer att ventilera en del, och så ett fönster som är allt annat än tätt. Så det kommer att läcka in luft från en del håll.
Det eldas regelbundet men murstocken blir inte så varm eftersom kanalerna är renoverade med rör.
 
Vi har själva väv på väggarna i dusch/tvättrum med elvärme och klinkers på golvet (inkl duschutrymme). Det är inte vi själva som gjort det men vi har målat om med våtrumsfärg en gång, dels för att bättra på tätskiktet, dels få en trevligare färgsättning. Ur ett pris/utseende-perspektiv tycker jag våtrumsfärgen är svårslagen. Jag vet inte om det är större risk för vattenskador än plastmatta eller kakel. Vårt badrum är från 92-93 och juste än så länge (vad vi vet...). Tänker oss att det borde hänga med 5-10 år till i och med att vi målade om det för ett par år sen. Tätskiktet är ju tunt och oskyddat i och emd att det sitter ytterst så varken barn eller djur ska väl få klösa på det... Men om du kör duschkabin känns det ju väldigt lugnt i vilket fall.

Tycker inte att linisoleringen är så tokig. Lite extra isolering kan kanske komma väl till pass i ett badrum där man gärna vill ha det lite värmare. Det gör det väl bara ännu viktigare att väggen är tät inifrån. Det gäller ju även där det inte kommer plaskas vatten eftersom det annars kommer trängas ut fuktig luft i väggen som kondenserar :-/.

Plastmatta vs klinkers på golvet: Känns lite som en "snyggt vs. tryggt"-grej. Detta är nog en av få saker som jag inte skulle ge mig på att göra själv. Det är ju också en sådan sak där man liksom bara har en chans. Upptäcker man något galet när klinkers väl ligger där är det rätt jobbigt... Men tänker du alltså att du kan sätta plastmattan själv? Att svetsa ihop den så det blir helt tätt och håller år ut och in trodde jag var väl så svårt som att få till allting när man sätter klinkers?

Du kan förstås sätta igen ingångarna till murstocken och köra pax-fläkten vid duschen om du vill. En nackdel är att du inte får någon ventilation genom självdrag när fläkten är av så du bör nog då satsa på en modell som alltid går på lågvarv. Vanligtvis vill man ju inte ha tilluften i själva badrummet utan att den kommer från resten av huset. Poängen här är ju att frånluften i badummet då hjälper till att dra runt luften i resten av huset (som då helst kommer in via friskluftsventiler i sovrum och vardagsrum). På ritningen ser det ju onekligen ut som att du skulle gå ett rätt bra ventilationsflöde genom rummet om du kör på pax vid duschen och ordnar så luften kan smita in genom innerdörren.
 
Redigerat:
Jag hade inte brytt mig så mycket om GVK m fl i ett timmerhus. TS sunda förnuft tror jag kommer räcka långt. Har själv delvis trä på vägg i våtrum, inga problem. Har en kompis som har trägolv i sitt badrum. Lackat ordentligt om man säger så, men det har hållit bra i 12 år hittills.

Jag hade nog undvikt plastmatta helt (känns helt fel i ditt hus). Kör du med kabin, så kan du i princip ha heltäckningsmatta på golvet (vilket är vanligt inte så långt utanför Sveriges gränser). Fast välj inte heltäckningsmatta (det var bara för att exemplifiera), i timmerhuset hade jag enbart jobbat med naturmaterial. Trä och sten, sedan kompletterat med våtrumsfärg, bra ventilation samt varsamt användande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.