Hejsan! Jag är i full gång att göra om ett gammalt kök till badrum. Vi har rivit ut allt grävt oss en torpargrund :) reglat upp cc30 golvbjälkar isolerat lagt glespanel tvärs över, golvvärmeplåtar och vattenburen golvvärme. sedan skruv-limmat golvspån 22mm. På väggarna har vi skruvat 10mm plywoodskivor. och ska börja skruva 12mm gips. Ska den limmas också? Sen har vi tänkt oss att sätta bockade plåtar i hörnen för att minska att väggarna glider ifrån varandra. är det vettigt? vad gör man med gipsskarvar och skruvhål? Sedan blir de tätskikt och kakel. På golvspånet har vi tänkt 2 lager hellimmat golvgips varav ett lager mindre vid golvbrunnarna, så man kan handspackla ett fall där. sedan blir de flytspackel på hela golvet. På de har vi tänkt plastmatta som är för klinkers. och sedan klinkers på mattan. Vad har ni för synpunkter?

//Mvh Micke
 
Varför golvgips? Och om det måste vara det, varför två lager? Golvgips och framförallt limmet är svindyrt och helt i onödan.

Sen vad gäller väggarna är ju inte kartongklädda gipsskivor tillåtna i badrum numera.
 
Gipsskivor får användas ett år till, men man kan ju fundera på om det är det bästa valet i våtzonerna.

Mixwon, väggipset behöver inte limmas mot plyfan. Skarvarna ska inte spacklas. Och metallhörnen är i regel onödiga, även om vissa försäkringsbolag gillar att man använder dem.
 
Jo ja tänkte just på skivor i våtzonerna. Men om tätskiktar och gör allt riktigt så bör de ju bli tätt. Vad jag förstår så är det ju ångan som kan ställa till det om man har gips mellan tätskikt och ångspärrplast i väggen, vilket jag inte har. Spelar det då någon roll om man har tex "minerit VT" vid duschen o ingen annan stans?

mvh Miwon
 
Det går bra att blanda, men jag skulle istället föreslå 12 mm masterboard som ligger betydligt närmare gipsen i tjocklek. Då kan man ha olika skivtyper på samma vägg.

För övrigt är det inte bara när gipsen hamnar mellan två täta skikt som det kan bli problem, utan man har sett mycket problem när det gäller tätning av håltagningar i väggarna också. Var noggrann som en vessla (eller vilket djur som nu är oerhört noggrannt) med dem, så går det bra.
 
Tack så mycket! då kan jag somna gott ikväll =)
 
Minerit VT skivan (typ LIP) är inte godkänd from 1/7 vad jag förstått....den har ett s/m värde på 370.000 och det skall vara minst 1 miljon. Men om du har fuktspärr över kanske?
 
K
Ursäkta mig nu Åsa, men nu är du faktiskt ute och cyklar.
Det är tätskiktet som ska hålla 1 miljon i s/m, inte underlaget. Underlaget de helst vill ha ska vara fuktokänsligt och det är Minerit VT eftersom den är oorganisk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.