Hej

1. inkommande vatten (mittenröret) hur tätar man det bäst?

2. Det är inte fogat till vänster om elcentralen, är det godkänt?

3. nyfikenhet, det pratas om noggranna tätskikt och si och så, sen har man en lucka som ej är tät för golvvärmen med bara träreglar innanför bara några meter från duschen, hur bra är de?
 
  • badfog 003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badfog 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badfog 006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Man placerar alla rör minst 40 mm isär och monterar manschetter och tätskiktt innan man kopplar ihop alla rör.

2. Svårt att se vad bilden föreställer. Har ni elcentralen i badrummet??

3. Den lådan borde ha varit helgipsad och våtisolerad runt om.
 
1. Kan man se om det är rätt gjort nui efterhand?

2. Elcentralen sitter 2 cm från väggen till vänster i tvättdelen(komb tvätt/toa), de du ser är vänster nedre hörn på vänster centraldörr. och den smala 2cm kakelbiten från central till väggen.

3. Antar att det bara är att acceptera det som det är nu?
 
Du får pilla lite där gummit slutar på rören och se om du kan hitta någon manschett. Manschetten träs över rören och då blir det en liten krage upp på röret.
Med tanke på hur det ser ut runt rören så tror jag inte att det sitter några manschetter där- Om det mot all förmodan gör det så lär dom inte sitta speciellt bra mot den knögliga betongen/spacklet.
Manschetterna ingår i tätskiktssystemet, och utan dom har man inte följt monteringsanvisningarna och därmed är det heller inte fackmässigt utfört.

Jag är fortfarande inte riktigt med på hur det ser ut. En helhetsbild skulle nog underlätta, men generellt sett är fogarna mest kosmetika. Runt en elcentral kan det däremot vara bra att ha en silikonfog om risken är att vattnet annars letar sig in i centralen.

Svårt att se på bilden om det går att lösa. Det mesta brukar ju gå att trolla till, men det kan vara knöligt.
Om ni ska acceptera det beror väl på hur mycket ni har betalat för arbetet? Har ni betalat fullt pris så ska det också levereras ett fackmässigt resultat.
 
Hej ACME!

Tack för din hjälp!

Vi har som sagt kämpat i ett år nu men är villiga att kämpa lite till om det är funktionsfel som det finns relativt stor risk för vattenskada. Annars försöker vi lösa det ekonomiskt på något vis.

Jag tog nu två bilder, ett på toan som man kommer in i först, sen ett på tvättstugan till höger, det är helt öppet mellan toa och tvättstuga.

Fogen bakom elskåpen(nere till höger i tvättstugan) får man kanske lösa själv då de verkar tycka det var svårt att foga bakom de och det är ju det lilla problemet.

Det jag oroar mig för är inkommande vattnet(rakt fram i tvättstugan) ur golv och Golvvärmecentralhålet där reglarna är helt oskyddade och fritt blås in, luckan man hänger dit blir inte tät.

Anser ni att det är stor risk för vattenskada i dessa fall eller ett stort fel som begåtts som är värt att strida för eller hade ni försökt lösa det ekonomiskt?

Mvh
Bambi
 
  • spa 013.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • spa 014.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu när jag har fått en bättre helhetsbild så skulle jag ha satsat på en ekonomisk lösning.
Det är klart att en koppling kan sticka så att vattnet sprutar med fullt tryck, men det är troligare att det blir frågan om ett droppande läckage. Om det börjar läcka över huvud taget.
Båda felen är så långt ifrån duschen att risken för skador via kapilärt sug i fixet också känns lite långsökt.
Men...om det händer något vid dessa två ställen så kommer FB att backa om det leder till en skada, så ni bör inte släppa det helt.
Försök att nå en uppgörelse, och ta hjälp av en besiktningsman om entreprenören krånglar.
Om det byggdes efter att dom nya branschreglerna kom 1/7-07, så är det inte heller tillåtet med rör som kommer upp ur golvet.
Om ni skulle få en skada pga detta under dom närmaste 10 åren så lär det dock inte bli alltför svårt att bevisa att entreprenören bär ansvar för skadan.
 
Tack för svaret!

Kan man vara så ful och fråga vilken ersättning du hade krävt om det var ditt badrum?

Mvh
Bambi
 
Hej
Om det är till golvvärmen så är det ju bättre än om det är för tappvattnet... du har ju bara en begränsad mängd vatten i golvvärmen och inget högt tryck
Är lådan fuktisolerad i botten? om inte så kanske det vore bra att ev. spackla upp och iaf täta med gummi och kanske klä väggarna i lådan med gips (om det går) och pensla på gummi
Var sitter inkommande vattnet?
 
Det ser nytt ut, är det en BBV behörig firma?

OM ni har ett kvalitetsókument så tror jag att alla försäkringsbolag i princip nöjer sig med det för att en eventuell skda skalll täckas i framtiden. Om inte så har ni mer bevisföring.
 
Hej!

Är BBV företag antar jag, de har sagt att vi ska få kvalitetsdokument och det ska byggas enligt gällande lagar enligt husleverantören som vi har totalavtal med.
Men även om försäkringsbolaget täcker så kan det bli en del kostnader och merkostnader så man vill ju ha det bra från början då det är splirrans nytt hus och det kostade en hel del pengar.


Det inkommande vattnet längst in går både till golvvärmen och tappvattnet.

Är anledning till att rören inte får komma upp rör ur golv ,, om det blir en läcka och det med tryck sprutar rakt upp i taket i stället för om det kommer ur väggen rakt in i en tätskiktad vägg?

Men som sagt vi har bott här ett drygt år och har inte haft många lugna stunder så här långt så skulle vfara skönt att komma till ro men vill ju ändå ha ett bra hus.

Så om ni anser att detta inte är någon fara om jag får ett kvalitetsdokument, var kanman begära som kompensation för bristerna som finns, är ju även en svacka iduschhörnan och de dåligt fogade på väggen.

Mvh
Bambi
 
Hej igen!

Har ytterliggare en fråga: Som ni ser på sista bilden om ni tittar noga så har vi en kondenstumlare mitt emot golvvärmeenheten. Är det nån fara kan det blir mycket ånga som tränger in i trät(golvvärmeenheten) pga av tumlaren där, utan du var mest orolig för kapilärt rinnande vatten alltså inte vattenånga in i reghlerna ACME, det är inget stort problem som orsakar vattenskador?
 
Hej!

Snackade med en byggare nyss, han sa det var förkastligt med de inkommande vattenrören, skulle de gå läck om några år så kan jag ha kulverten full med vatten då det är öppet rakt ner i dem.

Likaså golvvärmecentralen, springer det läck där och det inte är tätskiktat så har jag vatten under parkettgolven på hela bottenplan.

Är det inte vanligt att man bygger så för golvvärmen eller varför har de missat så fartalt?

Just nu känns det inte som jag vill godkänna detta utan vill kräva en åtgärd, snälla hjälp mig?

Mvh
Bambi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.