Vårt badrum immar igen fullständigt vid dusch, rinner ånga t.o.m i badrumsskåpet. Ventilation i tak samt vid golv finns. Dock är cirkulationssystemet avstängt eftersom vi eldar och kör luftvärmepumpen och rekomenderats att göra så. Badrummet gränsar ej till yttervägg, dock till garaget. Kan en fläkt dras genom väggen dit eller kan befintliga ventilationsrör användas utan att cirkulationspumpen måste vara igång? Tips? /David
 
  • Modernt badrum med dusch, toalett, infällda spotlights och hängande kläder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett badrum med handfat, spegel, handduk och en delvis öppen dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, vilken cirkulationspump menar du?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Har ett omodernt luftburet värmesystem från -91 med luftkanaler som leder till alla rum. Du ser dem inbyggda på bilderna. Till detta finns en cirkulationspump som nu är avstängd. (Införskaffade luftvärmepump och sänkte förbrukningen enormt trots tillagd elbilsladdning). Sorry om jag är otydlig, dålig på detta.
 
Ok, men funkar ventilationen annars
 
H håbbe1961 skrev:
Ok, men funkar ventilationen annars
Låter väl idiotiskt men det är oklart.ventilationen finns ju där men ingen fläkt kopplad till och inget drag alls vid ventilerna. Så antar jag att systemet funkar men är vilande? Har stödelement i ett par rum på övervåninngen och det är i alla fall kostnadseffektivt. Enda rummet där jag saknar ventilationen är badrummet och därav min tanke på någon form av fläkt...
 
Så du har aldrig haft ventilationssystemet igång?

Enklast annars (om där fanns en fläkt) är väl att sätta på det igen och sedan strypa det på alla ställen där du inte vill ha det, och låta badrummet ha kvar det.
 
nimhed nimhed skrev:
Så du har aldrig haft ventilationssystemet igång?

Enklast annars (om där fanns en fläkt) är väl att sätta på det igen och sedan strypa det på alla ställen där du inte vill ha det, och låta badrummet ha kvar det.
Känns ju fullt rimligt och jag har tidigare gjort så till viss del. Blev ju nojig vid energikrisen i höstas och inbillade mig att cirkulationspumpen drar en massa... så kanske inte är fallet?
 
V Vickleby1 skrev:
Känns ju fullt rimligt och jag har tidigare gjort så till viss del. Blev ju nojig vid energikrisen i höstas och inbillade mig att cirkulationspumpen drar en massa... så kanske inte är fallet?
Det kan ju bli ännu dyrare i längden att inte ha någon ventilation.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
K
Förstår inte riktigt, du har stängt av ventilationen för att spara på värme? Så att värme inte ventileras ut? Ett hus/bostad behöver ventilation och frånluft och kommer garanterat bli förstört om du inte ventilerar. Gör som det föreslagits innan, starta ventilationen och se till att du har bra flöde i badrum och mindre flöde i andra rum.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Bättre att köra med ventilationen igång och sänka tillskottsvärmen (du har säkert ett värmepaket i tvättstugan/hall vid köket?)

i ventilationssystemet har du även återvinning så du återvinner värmen borde från kaminen o luft/luften
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
K Kirre2021 skrev:
Förstår inte riktigt, du har stängt av ventilationen för att spara på värme? Så att värme inte ventileras ut? Ett hus/bostad behöver ventilation och frånluft och kommer garanterat bli förstört om du inte ventilerar. Gör som det föreslagits innan, starta ventilationen och se till att du har bra flöde i badrum och mindre flöde i andra rum.
Tack för tydlig info. Låter ju klart vettigt! /David
K Kirre2021 skrev:
Förstår inte riktigt, du har stängt av ventilationen för att spara på värme? Så att värme inte ventileras ut? Ett hus/bostad behöver ventilation och frånluft och kommer garanterat bli förstört om du inte ventilerar. Gör som det föreslagits innan, starta ventilationen och se till att du har bra flöde i badrum och mindre flöde
 
E Erik321 skrev:
Bättre att köra med ventilationen igång och sänka tillskottsvärmen (du har säkert ett värmepaket i tvättstugan/hall vid köket?)

i ventilationssystemet har du även återvinning så du återvinner värmen borde från kaminen o luft/luften
Tack! /David
 
Som de skriver tidigare. Kör igång återvinningen och byt filer så de är fina. Stäng av tillskottet av värmen bara. Du kommer få ett helt annat inne klimat. Sen skulle jag vrida igen till luften till badrummet för man bygger ej så idag, och du kommer få ut värmen i dessa rum ändå för badrummen suger luft igenom frånluftdon. Som sedan tar in luft igenom dörren.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.