Har gamla högljudda fläktar från sent 80tal i badrum samt tvättstuga som ska bytas ut. Huset är ett självdragshus där jag nyligen slängt ut oljepannan och bytt till luft/vatten pump.

Tänkte att fläktar som går kontinuerligt vore att föredra för att förbättra ventilationen men vet inte vad som blir bäst i mitt fall.

I badrum på bottenplan går det ett rör på ca 5m till egen kanal i skorstenen, anslutning till skorsten är dolt i ett skåp. Från tvättstugan i källaren går det ca 4m rör till egen kanal i skorsten, och anslutning till skorsten är i pannrummet.

Vad blir bäst? Att sätta kanalfläkt i skåp samt pannrum och frånluftsventiler i rummen? Eller sätta nya fläktar direkt i rummen?

Att man ska ha en Fresh intellivent eller liknande om man väljer nya fläktar har jag förstått är det enda rätta, men finns det något liknande om man väljer kanalfläkt? Dvs alltid på men endast full effekt om det är fuktigt.

Har mkt bra tillgång till att montera kanalfläkt så det alternativet innebär inte mkt mer jobb, utan jag undrar mest vad som blir bäst när allt är monterat och klart. Och hur kraftfulla fläktar ska man ha egentligen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.