I vårat badrum sitter en badrumsfläkt som ska transportera ut fukt. Men nu när det är så kallt ute blåser den kalla luften rätt in, så det blir svinkallt i badrummet. Ska det verkligen vara så?
 
Tyresö
Det verkar som att fläkten inte har något kallrasskydd och då blir det så.
 
Rocketannie skrev:
I vårat badrum sitter en badrumsfläkt som ska transportera ut fukt. Men nu när det är så kallt ute blåser den kalla luften rätt in, så det blir svinkallt i badrummet. Ska det verkligen vara så?
Helst ska det ju inte vara så. Men förutsättningen är då att det finns ett kallrasskydd på badrumsfläkten. Låter uppenbarligen som det saknas och det är något man får kolla när man köper fläkten.
 
Saknar man kallrasskydd blir det så. Låt den vara på. Jag utgår från att kylan kommer under tiden fläkten är avstängt. För att det problemmet hade vi. Nu styr vi själva fläkten med en brytare. Och det fungerar mycket bättre.
 
Så är det i mitt badrum också. Jag har ett kallras-spjäll på utsidan av väggen. Som en enkel backventil.
Ligger vinden rakt på så hjälper det inte mycket.

Och eldar du som jag i vedspis när det är kallt så är lufttrycket knappast högre innomhus.
Jag tycker fläkten är för effektiv för att gå konstant, för mitt lilla hus.

Jag har förberett så att ventilationen kommer att gå uppåt och ut över taket i stället för ut genom väggen.
Nya badrummet är inte byggt ännu så jag har inte provat, men jag tror jag slipper blåsten så.
 
Jag kan ju också passa på att berätta att det behövs ett kallrasspjäll i fläktkanalen så inte TS missar det. ;)
 
hade samma problem med kallras i badrummet....köpte ett kallrasskydd på hornbach o vips....borta!
80 kr tror jag det kostade...bara ryckte ut fläkten o tryckte in kallrasskyddet som tejpades på fläktstosen
 
  • Gilla
Falken123
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.