Hej!

När jag vrider pipen på min blandare i badrummet så ska vattnet antingen fara ut genom pipen (för badkarsfyllning) eller genom ett hål i botten (dusch). Det har slutat funka. Vattnet åker nu ut genom pipen oavsett läge. Kranen är en FM Mattsson, kan ej modellbeteckningen. Gissar att den är från 2009 eller 2010.

Jag har tänkt att duscha men det kommer inte ut något vatten den vägen :'(

När pipen står rakt fram ska det bli badvatten, när pipen är vriden åt sidan ska det bli vatten i duschslangen.

badläge.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


duschläge.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nån som vet vad som gått sönder och om man kan byta något?
 
Jag tycker att pipen borde gå att få bort men jag lyckas inte lista ut hur. Det är antagligen nån skyddsgrej som man ska pilla bort. Enligt FM Mattssons servicehandbok så är detta en Garda och det sitter en låsskruv som ska kunna lossas med en 3 mm insexnyckel.

Jag ser ingen skruv. Jag får inte bort något som skulle kunna vara ett skydd. Jag fattar inte. Är det den gråa grejen längst ner som ska bort? Det går ju inte få nåt av detta att rucka sig en millimeter!

fäste.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På min lite nyare variant syns skruven när jag vrider pipen åt höger. Borde vara likadant på din.

vickan11 skrev:
Jag tycker att pipen borde gå att få bort men jag lyckas inte lista ut hur. Det är antagligen nån skyddsgrej som man ska pilla bort. Enligt FM Mattssons servicehandbok så är detta en Garda och det sitter en låsskruv som ska kunna lossas med en 3 mm insexnyckel.

Jag ser ingen skruv. Jag får inte bort något som skulle kunna vara ett skydd. Jag fattar inte. Är det den gråa grejen längst ner som ska bort? Det går ju inte få nåt av detta att rucka sig en millimeter!

[bild]
 
Nu har jag borrat bort plastbiten men det finns inget skruvhål innanför. Så här kan jag stå med min 3 mm insexnyckel och glo. Skit!!
 
Det känns som att det är något som lossnat eller gått av för allt som är innanför hålet vrider sig samtidigt som jag vrider pipen. Ingenting står still. Det kan aldrig vara rätt.

Jaha. Då får man börja bada på mornarna. Nån som kan rekommendera en ny blandare som håller längre än 6 år?
 
Nu är det löst. Det var jätteenkelt.

Man tar en 8:ans insexnyckel och stoppar in den underifrån, i duschslangsfästeshålet. Sen vrider man tills man ser skruvhålet. Vrid pipen till vänster, parallellt med blandaren och vrid åt skruven som nu syns.

Klart!
 
Bytte du något eller räckte det bara med att dra åt?
 
Det räckte att bara dra åt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.