Är på jakt efter belysning som skall sitta ovanför vår spegel i badrummet. Har en spegel/skåp som är 10 cm djupt.

Letar med ljus och lykta efter stilrena snygga spotlights. Med tanke på att vår spegel är 120cm bred så hade jag tänkt mig tre spotlights ovanför spegel (dimmningsbara).

Hittade den här:

http://www.sanova.se/tbh_speglarbelysning_show.asp?id=409

Det är exakt något i stil med den som jag vill ha. Men priset är ju helt hutlöst, den ligger på 650:- för EN!

Nån som har tips på liknande spottar so mfunkar för badrummet? Observera att det kräver att lampan har ett visst djup då min spegel som sagt är 10 cm djup.


Tacksam för alla tips och idéer!
 
Kommer belysningen sitta så till att det krävs IP44 då?
Lägre klassning ger säkert bättre urval liksom prisbild.

Hur har du tänkt lösa elanslutningen förresten med tre sådana armaturer?

(Tråden kanske skall flyttas till elforumet..)
 
Du har en poäng där GoForIt.... kan bli en knölig anslutning för alla tre armaturerna. Har ändrat mig lite och letar nu istället efter en skena med tillhörande spottar som man kan sätta ovanför spegeln. Den behöver dock vara minst 90cm för att det skall se bra ut....

tips på sådana?????

vad det gäller ip-klass så skall armaturen sitta ovanför spegeln till kommoden/handfatet, vet inte vad det gäller för klassning där?
 
Det bör finnas en uppsjö av sådana. Vi har en i vår gästtoalett. Märke okänt.

Är du mer än 150 cm över golvet och utanför badkarets/duschens avgränsning så ska IP21 räcka.
 
GoForIt skrev:
Det bör finnas en uppsjö av sådana. Vi har en i vår gästtoalett. Märke okänt.

Är du mer än 150 cm över golvet och utanför badkarets/duschens avgränsning så ska IP21 räcka.
Verkar inte helt enkelt i mina ögon att hitta en skena med spottar som är minst 90cm lång? Har kollat runt på nätet och det verkar som i stort sett alla är ca 60cm.

Den soom har tips och bra länkar är mer än välkommen...... IP-klass är ju tydligen inte så viktigt så lampan sitter ovanför kommoden en bra bit ifrån duschen...

Tack på förhand!
 
Nej, 90 cm kanske kan vara svårare att få tag på. Men måste du upp så långt då? Ex. en 60 cm armatur med 3-4 ljuskällor fixar ju att ge ett bra ljus. Alternativet är ju då två armaturer på runt 50 cm kanske..?

Tips på badrumsbelysning:
www.belid.se
www.markslojd.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.